Previous Page  6 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 36 Next Page
Page Background

ÅRSMELDING

6

Delmål : Å tilby et repertoar med høy kunstnerisk kvalitet

og bred profil

Å være et regionteater for hele Innlandets befolkning stiller store krav til repertoaret. Teatret bør favne

bredt og være attraktivt for brorparten av innbyggerne. Men å spille for alle betyr også å spille for de få.

Derfor er det samtidig vår oppgave å imøtekomme den del av befolkningen som ønsker seg et såkalt

smalere kunstuttrykk.

Teater Innlandet på

NRK

Teater Innlandet er et av få institusjonsteatre som satser på dans. Vi tillater oss derfor å vise til to

danseprosjekter som til sammen ble sett av œ,¦ millioner mennesker. Vår gave til Ungdoms-OL var

dansen og signaturlåta

Go beyond. Create tomorrow.

Første presentasjon av prosjektet skjedde på

Idrettsgallaen på

NRK

. Senere ble koreografien vist på alle fakkelarrangementer, åpningsseremoni,

avslutningsfest og alle idrettsarenaer. Teater Innlandet var i samarbeid med Ps:Dance også representert

med dans på brygga da

NRK

Sommerbåten sendte fra Atlungstad. At vi har vært profilert under disse to

markante begivenhetene styrker både regionens og teatrets identitet.

Dans

To danseforestillinger var på turné i vårsesongen.

Babytriller

for målgruppen Œ-Š år fikk strålende an-

meldelser og traff sin målgruppe med nærhet, humor og varme. Forestillingen gjestet Dansens Hus og

kulturhus utenfor regionen, og teatret har måttet takke nei til flere invitasjoner av ressursmessige årsaker.

I løpet av våren co-produserte vi for andre gang en danseforestilling med Frikar, denne gangen også

i samarbeid med Det samiske nasjonalteatret Beaivváš.

Leahkit

ble et sterkt møte mellom samisk

samtidsmusikk og hallingbasert samtidsdans. Forestillingen har allerede et liv utenfor våre grenser. The

Herald roste den opp i skyene: “Unexpectedly mystical and utterly compelling, not least because both

men are masters of their art.”

Nevnes skal også vårt pilotprosjekt

Dans på mottaket

, der vi arrangerte workshop over flere dager

på to asylmottak for mindreårige flyktninger i Hedmark og Oppland. Prosjektet ble støttet av

Utlendingsdirektoratet.

Høstsesongens store danseprosjekt hadde ž fokuskommuner, Š i hvert av våre fylker. I samarbeid med

Panta Rei Danseteater skapte dansekunstprosjektet

TILT

stor entusiasme og involverte lokalbefolkning i

alle aldre gjennom workshops, vandreforestillinger, flashmobs og fortellerkaféer. Parallelt med

TILT

co-

produserte vi danseforestillingen

Promise of Departure

. Forestillingen fokuserte på det å høre til kontra

det ukjente, og ble en kommentar til årets debatter om flyktninger og utenforskap. Den ble også spilt på

ShowBox i Oslo.

Teater

Når vi ser på teatrets repertoar, så var det vinterens hovedproduksjon

Ommus og menn

som ble den

store publikumsvinneren. «Det er en allmenngjørende renhet over dilemmaene i

Ommus og menn

, en

klarhet i personskildringene og en tydelighet i følelsene som gir forestillingen et preg av parabel,» skrev

Dagbladet.

Høstens hovedproduksjon

Rekyl

, som vi co-produserte med Nordland Teater og Franzisca Aarflot

Produksjoner, fikk strålende kritikker i avisene. Oppland Arbeiderblad skrev at «Teater Innlandet gir

publikum en skremmende god teatergodbit å sette tennene i.» Til

Rekyl

bygget vi en sceneløsning

med plass til maks žŒ publikummere, og signaliserte dermed at høye publikumstall ikke var denne

produksjonens suksessfaktor. Forestillingen spilles forøvrig videre i Nordland og på turné sørover i ›Œœ¦.

Flere forestillinger fra fjoråret ble videreført. Vi er spesielt stolte over at vår

Hedda Gabler

ble invitert til

Ibsen-festivalen. Håvard Bakke sørget for at

Willie Nelson kjente mor mi,

vår co-produksjon med Musikk

i Hedmark, besøkte kulturhus utenfor regionen. Nevnes skal også spaserstokkforestillingen

Blådansen

,

som ble spilt videre for vårt seniorpublikum på bibliotek, grendehus, eldresentre og sykehjem.