

ÅRSMELDING
6
Delmål : Å tilby et repertoar med høy kunstnerisk kvalitet
og bred profil
Å være et regionteater for hele Innlandets befolkning stiller store krav til repertoaret. Teatret bør favne
bredt og være attraktivt for brorparten av innbyggerne. Men å spille for alle betyr også å spille for de få.
Derfor er det samtidig vår oppgave å imøtekomme den del av befolkningen som ønsker seg et såkalt
smalere kunstuttrykk.
Teater Innlandet på
NRK
Teater Innlandet er et av få institusjonsteatre som satser på dans. Vi tillater oss derfor å vise til to
danseprosjekter som til sammen ble sett av ,¦ millioner mennesker. Vår gave til Ungdoms-OL var
dansen og signaturlåta
Go beyond. Create tomorrow.
Første presentasjon av prosjektet skjedde på
Idrettsgallaen på
NRK
. Senere ble koreografien vist på alle fakkelarrangementer, åpningsseremoni,
avslutningsfest og alle idrettsarenaer. Teater Innlandet var i samarbeid med Ps:Dance også representert
med dans på brygga da
NRK
Sommerbåten sendte fra Atlungstad. At vi har vært profilert under disse to
markante begivenhetene styrker både regionens og teatrets identitet.
Dans
To danseforestillinger var på turné i vårsesongen.
Babytriller
for målgruppen - år fikk strålende an-
meldelser og traff sin målgruppe med nærhet, humor og varme. Forestillingen gjestet Dansens Hus og
kulturhus utenfor regionen, og teatret har måttet takke nei til flere invitasjoner av ressursmessige årsaker.
I løpet av våren co-produserte vi for andre gang en danseforestilling med Frikar, denne gangen også
i samarbeid med Det samiske nasjonalteatret Beaivváš.
Leahkit
ble et sterkt møte mellom samisk
samtidsmusikk og hallingbasert samtidsdans. Forestillingen har allerede et liv utenfor våre grenser. The
Herald roste den opp i skyene: “Unexpectedly mystical and utterly compelling, not least because both
men are masters of their art.”
Nevnes skal også vårt pilotprosjekt
Dans på mottaket
, der vi arrangerte workshop over flere dager
på to asylmottak for mindreårige flyktninger i Hedmark og Oppland. Prosjektet ble støttet av
Utlendingsdirektoratet.
Høstsesongens store danseprosjekt hadde fokuskommuner, i hvert av våre fylker. I samarbeid med
Panta Rei Danseteater skapte dansekunstprosjektet
TILT
stor entusiasme og involverte lokalbefolkning i
alle aldre gjennom workshops, vandreforestillinger, flashmobs og fortellerkaféer. Parallelt med
TILT
co-
produserte vi danseforestillingen
Promise of Departure
. Forestillingen fokuserte på det å høre til kontra
det ukjente, og ble en kommentar til årets debatter om flyktninger og utenforskap. Den ble også spilt på
ShowBox i Oslo.
Teater
Når vi ser på teatrets repertoar, så var det vinterens hovedproduksjon
Ommus og menn
som ble den
store publikumsvinneren. «Det er en allmenngjørende renhet over dilemmaene i
Ommus og menn
, en
klarhet i personskildringene og en tydelighet i følelsene som gir forestillingen et preg av parabel,» skrev
Dagbladet.
Høstens hovedproduksjon
Rekyl
, som vi co-produserte med Nordland Teater og Franzisca Aarflot
Produksjoner, fikk strålende kritikker i avisene. Oppland Arbeiderblad skrev at «Teater Innlandet gir
publikum en skremmende god teatergodbit å sette tennene i.» Til
Rekyl
bygget vi en sceneløsning
med plass til maks publikummere, og signaliserte dermed at høye publikumstall ikke var denne
produksjonens suksessfaktor. Forestillingen spilles forøvrig videre i Nordland og på turné sørover i ¦.
Flere forestillinger fra fjoråret ble videreført. Vi er spesielt stolte over at vår
Hedda Gabler
ble invitert til
Ibsen-festivalen. Håvard Bakke sørget for at
Willie Nelson kjente mor mi,
vår co-produksjon med Musikk
i Hedmark, besøkte kulturhus utenfor regionen. Nevnes skal også spaserstokkforestillingen
Blådansen
,
som ble spilt videre for vårt seniorpublikum på bibliotek, grendehus, eldresentre og sykehjem.