

ÅRSMELDING
10
Det samlede publikumstallet viser en økning på % fra . Den største økningen gjelder publikum på
åpne forestillinger i Oppland, der antallet publikummere har steget med %.
B-tall
Produksjoner Teater Innlandet støtter uten å være involvert i selve produksjonen eller produksjoner
teatret har co-produsert tidligere og som nå spilles videre uten at teatret er involvert økonomisk eller
produksjonsteknisk. Tallene registreres ikke som en del av teatrets samlede publikumstall.
Antall forestillinger: ()
Publikumstall: ¤¤ ( ¦)
Delmål : Å fokusere på lokal tilhørighet og relevans
Lokal tilhørighet og relevans skapes i stor grad av regionale kunstnere på og bak scenen. Vi prioriterer
skuespillere og dansere fra regionen, men kunstnerisk kvalitet er alltid viktigste kriterium. Regionale
kunstnere hadde nøkkelroller i alle årets produksjoner.
Den røde tråden i årets repertoar er toleranse, moral og medmenneskelighet.
Klassikeren
Ommus og menn
spør hvem vi egentlig har plass til og hjerte for.
Leahkit
gir oss både et
møte mellom ulike kulturer og en reise inn i det innerste i mennesket.
Rekyl
undersøker hva som skjer
med et menneske hvis hverdag er å føre dronekrig på den andre siden av jorden. I
Jeg er Robin Hood
sloss en -åring for å beholde sitt egenverd i møte med en psykopatisk stefar.
Promise of Departure
handler om tryggheten hjemme og utryggheten på flukt.
Et juleeventyr
gir oss til
slutt en slags konklusjon; Medmenneskelighet og raushet er nøkkelen til et bedre og rikere liv.
Delmål : Å bidra til utviklingen av Innlandets kunst- og kulturliv
Frilansere
Teatret ønsker å engasjere og samarbeide med lokale kunstnere og har som mål å være oppdatert på
hva som skjer på scenekunstfronten i vår region. Teatersjefen ser et stort antall av de forestillinger som
spilles her. Når teatret avholder auditions har vi et særlig fokus på utøvere med regionale røtter.
Hver januar inviterer teatret i samarbeid med Norsk skuespillersenter Innlandets scenekunstnere til
Faglig dialog og Workshop. I ble det avholdt «Kræsjkurs i PR», Anne Berentsen fra Kulturmeglerne
var kursholder.
Barn og ungdom
I forbindelse med Ungdoms-OL (
YOG
) samarbeidet teatret med lokale dansestudioer og kulturskoler.
Etter å ha produsert signaturlåta for OL og koreografien som hørte til, instruerte vi pedagoger som tok
med seg koreografien tilbake til sine respektive unge dansere. barn og unge fra regionen danset på
de ulike idrettsarrangementet med Teater Innlandets logo på brystet.
Teatret ønsker at ungdom skal få eierskap til scenekunsten. Vi er vertsteater for
DUS
(Den Unge Scene) i
Innlandet. DUS gjennomføres hvert annet år. Høsten har vært brukt til forberedelser og dialog med nye
deltakere til festivalen i ¦.
Dialog og samarbeid med Kulturmenyen i Oppland og Turnéorganisasjon i Hedmark videreføres.
Et nytt
DKS
-prosjekt i samarbeid med Turnéorgansisajonen og Nina Ossavy,
Jorda er klodens hud
, er
under produksjon.
Regionalt fokus på dans
Teater Innlandet er i dialog med og støtter på ulikt vis dansekunstnere som velger å arbeide i distriktet;
Frikar (
Leahkit
) og Fjelldansen i Aurdal, Ella Fiskum og danseresidensen
R.E.D.
Arena på Lena, Anette
Brandanger og SiB (Skisser i Bevegelse), Therese Slob og Ps:Dance på Hamar.