Previous Page  10 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 36 Next Page
Page Background

ÅRSMELDING

10

Det samlede publikumstallet viser en økning på œ‹% fra ›Œœ‹. Den største økningen gjelder publikum på

åpne forestillinger i Oppland, der antallet publikummere har steget med žŒ%.

B-tall

Produksjoner Teater Innlandet støtter uten å være involvert i selve produksjonen eller produksjoner

teatret har co-produsert tidligere og som nå spilles videre uten at teatret er involvert økonomisk eller

produksjonsteknisk. Tallene registreres ikke som en del av teatrets samlede publikumstall.

„

Antall forestillinger: œœŠ (œŠŠ)

„

Publikumstall: œ› ¤Š¤ (œŒ Š¦ž)

Delmål : Å fokusere på lokal tilhørighet og relevans

Lokal tilhørighet og relevans skapes i stor grad av regionale kunstnere på og bak scenen. Vi prioriterer

skuespillere og dansere fra regionen, men kunstnerisk kvalitet er alltid viktigste kriterium. Regionale

kunstnere hadde nøkkelroller i alle årets produksjoner.

Den røde tråden i årets repertoar er toleranse, moral og medmenneskelighet.

Klassikeren

Ommus og menn

spør hvem vi egentlig har plass til og hjerte for.

Leahkit

gir oss både et

møte mellom ulike kulturer og en reise inn i det innerste i mennesket.

Rekyl

undersøker hva som skjer

med et menneske hvis hverdag er å føre dronekrig på den andre siden av jorden. I

Jeg er Robin Hood

sloss en œ›-åring for å beholde sitt egenverd i møte med en psykopatisk stefar.

Promise of Departure

handler om tryggheten hjemme og utryggheten på flukt.

Et juleeventyr

gir oss til

slutt en slags konklusjon; Medmenneskelighet og raushet er nøkkelen til et bedre og rikere liv.

Delmål : Å bidra til utviklingen av Innlandets kunst- og kulturliv

Frilansere

Teatret ønsker å engasjere og samarbeide med lokale kunstnere og har som mål å være oppdatert på

hva som skjer på scenekunstfronten i vår region. Teatersjefen ser et stort antall av de forestillinger som

spilles her. Når teatret avholder auditions har vi et særlig fokus på utøvere med regionale røtter.

Hver januar inviterer teatret i samarbeid med Norsk skuespillersenter Innlandets scenekunstnere til

Faglig dialog og Workshop. I ›Œœž ble det avholdt «Kræsjkurs i PR», Anne Berentsen fra Kulturmeglerne

var kursholder.

Barn og ungdom

I forbindelse med Ungdoms-OL (

YOG

) samarbeidet teatret med lokale dansestudioer og kulturskoler.

Etter å ha produsert signaturlåta for OL og koreografien som hørte til, instruerte vi pedagoger som tok

med seg koreografien tilbake til sine respektive unge dansere. Š‹Œ barn og unge fra regionen danset på

de ulike idrettsarrangementet med Teater Innlandets logo på brystet.

Teatret ønsker at ungdom skal få eierskap til scenekunsten. Vi er vertsteater for

DUS

(Den Unge Scene) i

Innlandet. DUS gjennomføres hvert annet år. Høsten har vært brukt til forberedelser og dialog med nye

deltakere til festivalen i ›Œœ¦.

Dialog og samarbeid med Kulturmenyen i Oppland og Turnéorganisasjon i Hedmark videreføres.

Et nytt

DKS

-prosjekt i samarbeid med Turnéorgansisajonen og Nina Ossavy,

Jorda er klodens hud

, er

under produksjon.

Regionalt fokus på dans

Teater Innlandet er i dialog med og støtter på ulikt vis dansekunstnere som velger å arbeide i distriktet;

Frikar (

Leahkit

) og Fjelldansen i Aurdal, Ella Fiskum og danseresidensen

R.E.D.

Arena på Lena, Anette

Brandanger og SiB (Skisser i Bevegelse), Therese Slob og Ps:Dance på Hamar.