Hovedavtalen 2022-2025 mellom Virke og NSF

Hovedavtalen 2022-2025 mellom Virke og NSF 01.01.2022 – 31.12.2025

HOVEDAVTALE/ PARALLELLAVTALE 2022-2025 Inngått: 1. januar 2022 Utløp: 31. desember 2025

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 2 Forord Denne hovedavtalen som gjelder fra 1. januar 2022 – 31. desember 2025 er likelydende avtaler – parallellavtale – inngått mellom Virke og en rekke arbeidstakerorganisasjoner. Parallellavtalen er del I av partenes tariffavtaler. Del II, overenskomstene, trykkes som egne dokumenter. Parallellavtalen med tilhørende protokoll fra 2022 er inngått mellom Virke og følgende arbeidstakerorganisasjoner: Akademikerforbundet Arkitektenes Fagforbund Bibliotekarforbundet Den norske kirkes presteforening Den Norske Legeforening Den norske jordmorforening Den Norske Veterinærforening Det Norske Diakonforbund Det Norske Maskinistforbund Econa Folkehøgskoleforbundet Forskerforbundet Kirkelig Undervisningsforbund Lederne Naturviterne NITO Noregs Kristelege Folkehøgskolelag Norges Farmaceutiske Forening Norges Juristforbund Norsk Ergoterapeutforbund Norsk Filmforbund Norsk Fysioterapeutforbund Norsk Lektorlag Norsk Psykologforening Norsk Radiografforbund Norsk Sykepleierforbund Samfunnsviterne Samfunnsøkonomene Utdanningsforbundet Tekna - Teknisk-naturvitenskapelig Forening

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 3 Innholdsfortegnelse Del A 6 Kap. I PARTSFORHOLD OG VARIGHET 6 § 1-1 Partsforhold...................................................................................................................................... 6 § 1-2 Virkeområde..................................................................................................................................... 6 § 1-3 Varighet ............................................................................................................................................ 6 Kap. II KRAV OM OPPRETTELSE AV TARIFFAVTALE 6 § 2-1 Krav om opprettelse av tariffavtale / Vilkår for å kreve tariffavtale .................................................. 6 § 2-2 Virkningstidspunkt ............................................................................................................................ 6 § 2-3 Overgangsordninger ........................................................................................................................ 7 § 2-4 Behandling av krav om tariffavtale................................................................................................... 7 § 2-5 Overgang til ny tariffavtale på grunn av endrede forhold................................................................. 7 § 2-6 Tvistenemnda .................................................................................................................................. 7 § 2-7 Virksomheter som trer ut av Virke / Overføring av ansvar............................................................... 8 § 2-8 Oversikt over tariffbundne virksomheter .......................................................................................... 8 Kap. III ORGANISASJONSRETTEN, FREDSPLIKT, FORHANDLINGSRETT OG SØKSMÅLSRETT 8 § 3-1 Organisasjonsretten......................................................................................................................... 8 § 3-2 Fredsplikt.......................................................................................................................................... 8 § 3-3 Tvisters behandling.......................................................................................................................... 8 § 3-4 Søksmålsrett .................................................................................................................................... 9 Kap. IV KONFLIKTER 9 § 4-1 Kollektive oppsigelser ...................................................................................................................... 9 § 4-2 Avtaler ved konflikter........................................................................................................................ 9 § 4-3 Sympatiaksjoner ............................................................................................................................ 10 § 4-4 Politiske demonstrasjoner .............................................................................................................. 10 Kap. V SÆRAVTALER 11 § 5-1 Særavtalens gyldighet ................................................................................................................... 11 § 5-2 Oppsigelse av særavtaler .............................................................................................................. 11 § 5-3 Særavtaler med bestemt løpetid.................................................................................................... 11 § 5-4 Særavtaler som gjelder inntil videre .............................................................................................. 11 § 5-5 Særavtaler som følger virksomhetens tariffavtale ......................................................................... 11 § 5-6 Virkninger av at særavtaler utløper................................................................................................ 12 Kap. VI TILLITSVALGTE 12 § 6-1 Valg av tillitsvalgte ......................................................................................................................... 12 § 6-2 Hvem kan velges ........................................................................................................................... 13 § 6-3 Informasjon om valget.................................................................................................................... 13

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 4 Kap. VII ARBEIDSGIVERS OG TILLITSVALGTES RETTIGHETER OG PLIKTER 13 § 7-1 Tillitsvalgtes representasjon........................................................................................................... 13 § 7-2 Arbeidsgivers representasjon ........................................................................................................ 13 § 7-3 Fullmakt.......................................................................................................................................... 13 § 7-4 Målsetting for samarbeidet............................................................................................................. 14 § 7-5 Tid til tillitsvalgtarbeid..................................................................................................................... 14 § 7-6 Godtgjøring før møter .................................................................................................................... 14 § 7-7 Møter innen fagorganisasjon ......................................................................................................... 14 § 7-8 Oppsigelse eller avskjed av tillitsvalgte ......................................................................................... 14 Kap. VIII SENTRALE TILLITSVALGTE 15 § 8-1 Sentrale tillitsvalgte ........................................................................................................................ 15 Kap. IX PERMITTERING 15 § 9-1 Vilkårene for permittering............................................................................................................... 15 § 9-2 Plikt til å konferere før varsel gis.................................................................................................... 15 § 9-3 Varsel om permittering................................................................................................................... 16 § 9-4 Varselets form og innhold .............................................................................................................. 16 § 9-5 Betinget varsel ............................................................................................................................... 16 § 9-6 Oppsigelse under permittering....................................................................................................... 16 § 9-7 Spesielle bestemmelser ................................................................................................................. 17 Kap. X INFORMASJON, SAMARBEID OG MEDBESTEMMELSE 17 § 10-1 Målsetting....................................................................................................................................... 17 § 10-2 Tilrettelegging for samarbeid og medinnflytelse ............................................................................ 17 § 10-3 Drøfting i virksomhet ...................................................................................................................... 17 § 10-4 Drøftinger i konsern ....................................................................................................................... 18 Kap. XI AVLØNNING/TREKK I LØNN 19 § 11-1 Avlønning ....................................................................................................................................... 19 § 11-2 Trekk av fagforeningskontingent.................................................................................................... 19 Del B RAMMEAVTALER 20 1. KOMPETANSEHEVING, ØKT UTDANNING OG PERMISJON I DEN FORBINDELSE 20 1.1 Innledning ...................................................................................................................................... 20 1.2 Etter- og videreutdanning............................................................................................................... 20 1.3 Dokumentasjon av realkompetanse .............................................................................................. 20 1.4 Permisjon for utdanning ................................................................................................................. 21 2. DATAMASKINBASERTE SYSTEMER 21 3. ERKLÆRING OM ANVENDELSE OG UTVIKLING AV TEKNOLOGI I DEN ENKELTE VIRKSOMHET 22 4. AVTALE OM KONTROLLTILTAK I BEDRIFTEN 22 5. LIKESTILLING OG DISKRIMINERING I ARBEIDSLIVET 23

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 5 I. Innledning ...................................................................................................................................... 23 lI. Det lokale arbeidet ......................................................................................................................... 23 Ill. Forhandlingsrett og forhandlingsplikt ............................................................................................. 24 6. DELTIDSARBEID 26

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 6 Del A Kap. I PARTSFORHOLD OG VARIGHET § 1-1 Partsforhold Hovedavtalen gjelder mellom Virke og forbundet. § 1-2 Virkeområde Hovedavtalen er første del av alle tariffavtaler som er opprettet mellom Virke og forbundet. § 1-3 Varighet Denne avtale, som trer i kraft 1. januar 2022, gjelder til 31. desember 2025 og videre 2 år av gangen hvis ikke en av partene skriftlig sier den opp med 3 – tre måneders varsel. Kap. II KRAV OM OPPRETTELSE AV TARIFFAVTALE § 2-1 Krav om opprettelse av tariffavtale / Vilkår for å kreve tariffavtale Forbundet og Virke kan - i tariffperioden - kreve at tariffavtalen skal gjelde medlemsbedrift som ikke har vært bundet av tariffavtale mellom organisasjonene når forbundet organiserer 10 % eller mer av de fast ansatte i bedriften. Dersom det tidligere er inngått tariffavtale i virksomheten med andre organisasjoner, og forbundet krever det, skal det opprettes tariffavtale dersom forbundet organiserer mer enn 10 % av de organisasjonsmulige i sitt forbund. Tariffavtale kan opprettes uavhengig av kravet om organisasjonsprosent der hvor partene er enige om det. § 2-2 Virkningstidspunkt Avtalen skal gjelde fra det tidspunkt kravet er mottatt dersom vilkårene for å opprette avtale er til stede. Dersom bedriften er bundet av annen tariffavtale ved innmeldelse i Virke, gjelder denne til den er brakt til utløp dersom partene ikke blir enige om noe annet. Dersom virksomheten ved innmeldelse er bundet av tariffavtale med annen hovedavtale, kan Virke og forbundet bli enige om at Hovedavtalen Virke – enkeltforbundene skal erstatte denne fra et tidspunkt før tariffavtalen er brakt til utløp.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 7 § 2-3 Overgangsordninger Medfører overgangen til ny tariffavtale endringer i lønns- og arbeidsvilkår, eller forskjeller i vilkårene blant dem som utfører samme arbeid, skal det forhandles om en overgangsordning. § 2-4 Behandling av krav om tariffavtale 1. Krav om gjennomføring av avtale etter § 2.1 fremsettes skriftlig av forbundet eller Virke. 2. Bekreftelse på gjennomføring av tariffavtale på vegne av Virke eller forbundet, skal gis motparten snarest mulig og innen 1 måned fra kravet er mottatt. 3. Dersom kravet bestrides, jf. § 2-1 skal det føres forhandlinger mellom forbundet og Virke for å få løst tvisten. Den part som bestrider kravet, må samtidig be om forhandlingsmøte. Med mindre partene blir enige om noe annet, skal møtet avholdes innen en måned. § 2-5 Overgang til ny tariffavtale på grunn av endrede forhold Medfører endringer i produksjonens art, arten av utførelsen av arbeidet eller arbeidsforholdene at den tariffavtale som er gjeldende ikke lenger er den som passer best på bedriften, kan hver av partene oppta forhandlinger om å gjøre den tariffavtale gjeldende som det er mest naturlig å benytte. Tvist om hvilken av to eller flere tariffavtaler som kan gjøres gjeldende avgjøres av tvistenemda. § 2-6 Tvistenemnda 1. Tvistenemnda skal bestå av en representant fra henholdsvis forbundet og Virke og en nøytral oppmann utpekt av partene i fellesskap. Blir partene ikke enige, utpeker Riksmekleren oppmannen. Nemndas funksjonstid skal følge Hovedavtalens varighetsperiode. 2. Nemnda skal treffe sin avgjørelse på grunnlag av de retningslinjer som fremgår av pkt. 3. Hvis partene er enige om det, kan nemnda treffe sin avgjørelse på grunnlag av skriftlig behandling. a. Ved valg mellom flere anvendbare tariffavtaler, skal nemnda foreta en realitetsavgjørelse. b. Finner nemnda at ingen av de påberopte tariffavtaler er anvendbare, blir tvisten å behandle etter arbeidstvistloven § 6 nr. 3. 3. Ved vurderingen av virksomhetens art skal det tas hensyn til dens drift og arbeidsforhold og til arten og utførelsen av arbeidet. Virksomhetens betegnelse skal ikke være avgjørende, idet nemnda først og fremst skal ta sikte på å gjennomføre den tariffavtale som produksjons- og bransjemessig er mest naturlig for virksomheten.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 8 § 2-7 Virksomheter som trer ut av Virke / Overføring av ansvar Dersom en tariffbundet bedrift trer ut av Virke i tariffperioden skal Virke varsle forbundet om uttredelsen og tidspunktet for den så snart som mulig. En bedrift som trer ut av Virke i tariffperioden er fortsatt bundet av de tariffavtaler som gjaldt ved uttredelsen (jf. arbeidstvistloven § 7.). Partene kan unntaksvis bli enige om å slette overenskomst for enkeltbedrifter i tariffperioden. § 2-8 Oversikt over tariffbundne virksomheter Forbundet og Virke skal i revisjonsåret utveksle oversikts/ister pr. 01.02. over tariffbundne virksomheter. Virksomheter som er oppført på oversiktslisten pr. 01.02. omfattes av samme års tariffrevisjon, med mindre det fremgår av listene at medlemskapet i Virke opphører før utløpet av tariffperioden. For virksomheter som omfattes av tariffavtale med utløp i annet halvår, vil tilsvarende dato være 2 mnd. før tariffavtalens utløpsdato. Merknad: Gjennomføring av listeutvekslingen foretas første gang før hovedoppgjøret i 2024. Kap. III ORGANISASJONSRETTEN, FREDSPLIKT, FORHANDLINGSRETT OG SØKSMÅLSRETT § 3-1 Organisasjonsretten Virke og forbundet anerkjenner gjensidig arbeidsgivernes og arbeidstakernes frie organisasjonsrett. § 3-2 Fredsplikt Hvor tariffavtale er etablert, må arbeidsstans eller annen arbeidskamp ikke finne sted i avtalens gyldighetstid. § 3-3 Tvisters behandling 1. Lokal behandling Tvist om en tariffavtales forståelse eller gyldighet skal først søkes løst ved lokale forhandlinger. Fra forhandlingene skal det settes opp protokoll. Partenes syn skal fremgå av protokollen som skal undertegnes av begge parter. 2. Sentral behandling

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 9 Blir en tvist ikke løst ved forhandlinger etter foranstående punkt, kan begge parter bringe tvisten inn for Virke og vedkommende forbund. Fra forhandlingene skal det settes opp protokoll. Partenes syn skal fremgå av protokollen som skal undertegnes av begge parter. 3. Frist forhandlingsmøte Forhandlingsmøte skal lokalt og sentralt holdes senest 14 dager etter at en av partene har fremsatt skriftlig krav om det. § 3-4 Søksmålsrett Tvist om forståelsen og gyldigheten av tariffavtalen kan innbringes for Arbeidsretten dersom partene ikke blir enige om å la den avgjøres ved Voldgift. Voldgiftsrett settes med 2 representanter fra hver av partene og en oppmann oppnevnt av Riksmekleren, hvis det i enkelte tilfelle ikke treffes avtale om en annen sammensetning. Søksmålsrett etter avtalen har Virke og forbundet. Kap. IV KONFLIKTER § 4-1 Kollektive oppsigelser Ved opprettelse av ny eller revisjon av gjeldende tariffavtale er partene enige om å godta som gyldig plassoppsigelse varsel utvekslet mellom Virke og Forbundet. Begge parter forplikter seg til å gi disse opplysninger med minst 14 dagers varsel. Plassoppsigelsen skal i form og innhold være i samsvar med arbeidstvistloven § 16. Varsel om plassfratredelse (plassoppsigelsens endelige omfang) skal gis med minst 4 dagers frist, og senest i forbindelse med krav om avslutning av meklingen etter arbeidstvistloven § 25. Varsel om utvidelse av konflikten skal likeledes av hver av partene gis med minst 4 dagers frist. Partene er enige om at det i forbindelse med utøvelse av rettigheter til å varsle og gjennomføre arbeidskamp i noen tilfeller kan være nødvendig å utveksle navnelister, herunder opplysninger om fagforeningsmedlemskap. § 4-2 Avtaler ved konflikter Virke og forbundet vil anbefale at det på den enkelte virksomhet sluttes avtaler som regulerer forhold som er knyttet til driftens avslutning og gjenopptakelse på teknisk forsvarlig måte samt arbeid som er nødvendig for å avverge fare for menneskeliv eller betydelig materiell skade.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 10 Eventuelle stedlige avtaler om dette skal godkjennes av Virke og forbundet. Hvis det ikke oppnås enighet ved lokale forhandlinger, kan saken innbringes til behandling av Virke og forbundet. § 4-3 Sympatiaksjoner Bestemmelsene om fredsplikt i tariffavtalene innskrenker ikke bedriftenes eller arbeidstakernes rett til å delta i en arbeidsstans som blir satt i verk til støtte for annen lovlig konflikt, når samtykke er gitt av Virke eller forbundet. Før samtykke blir gitt skal det forhandles mellom disse organisasjoner om utvidelse av hovedkonflikten. Forhandlingsmøte skal være holdt innen 4 dager etter at det er reist krav om det. Varselet for arbeidsstans skal være som bestemt i § 4-1. Ved sympatistreik hos medlemmer av Virke til støtte for arbeidstakere ved bedrifter som ikke står tilsluttet noen arbeidsgiverorganisasjon, skal varselfristen være 3 uker. Hvis forbundet erklærer sympatistreik blant Virke-medlemmer på grunn av konflikt ved en bedrift som ikke står som medlem av Virke, skal forbundet samtidig erklære sympatistreik ved tilsvarende uorganiserte bedrifter, hvis slike finnes. Dog skal antallet arbeidstakere som medtas i sympatistreiken ved de uorganiserte bedrifter omtrentlig motsvare antall ansatte ved de organiserte bedrifter. Virke og forbundet kan bli enige om unntak fra denne regel. Forbundet kan unnta stat og kommune. Den adgang forbundet har til å erklære sympatistreik ved bedrifter tilsluttet Virke til støtte for krav overfor uorganiserte bedrifter, er avhengig av at kravene ikke går videre enn Virke tariffavtaler for tilsvarende bedrifter. Plassoppsigelse etter reglene i denne paragraf skal være ubetinget hvis ikke hovedkonflikten gjelder retten til å få arbeidsvilkårene fastsatt i tariffavtales form ved bedrifter hvor minst halvdelen av arbeidstakerne er organisert i forbundet. Har konflikten til mål å verne organisasjonsretten, har forbundet rett til å nytte betinget plassoppsigelse uansett medlemstall. § 4-4 Politiske demonstrasjoner Partene anerkjenner gjensidig retten til å iverksette politiske demonstrasjonsaksjoner. Det er en forutsetning at formålet med aksjonen ikke er å fremtvinge forandringer i de tariffmessig ordnede forhold. Politiske demonstrasjonsaksjoner skal forhåndsvarsles. Den som oppfordrer til aksjonen skal så tidlig som omstendighetene tillater varsle tariffmotparten, og dessuten sørge for varsling av aktuelle tillitsvalgte og bedrifter. Varselet skal angi tidspunktet for aksjonen, dens bakgrunn og forventede varighet. Siktemålet med forhåndsvarslet og eventuell etterfølgende drøfting er å gi berørte parter tid og anledning til å innrette seg slik at aksjonen ikke griper inn i virksomhetenes ordinære drift i større grad enn nødvendig.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 11 Bestemmelsene over tar ikke sikte på å endre rettstilstanden skapt gjennom Arbeidsrettens praksis om politiske demonstrasjonsaksjoner. Kap. V SÆRAVTALER § 5-1 Særavtalens gyldighet Skriftlige særavtaler om lønns- eller arbeidsvilkår inngått mellom virksomhetsledelsen og de tillitsvalgte, binder partene inntil de ved skriftlig oppsigelse er brakt til utløp. Dette gjelder dog ikke hvis særavtalene er i strid med den tariffavtale som på organisasjonsmessig måte er opprettet for virksomheten. § 5-2 Oppsigelse av særavtaler De lokale parter skal føre forhandlinger om særavtaler før oppsigelse finner sted. Oppsigelse kan likevel finne sted hvis forhandlinger er krevet og ikke kommet i stand innen 8 dager. § 5-3 Særavtaler med bestemt løpetid Særavtaler med bestemt løpetid kan sies opp med minst 1 måneds varsel før utløpstiden med mindre annet er avtalt. Blir avtalen ikke sagt opp til utløpstiden, gjelder den samme oppsigelsesfristen videre 1 måned av gangen. § 5-4 Særavtaler som gjelder inntil videre Særavtaler som det er bestemt eller forutsatt skal gjelde inntil videre kan når som helst sies opp med minst 1 måneds varsel med mindre annet er avtalt. § 5-5 Særavtaler som følger virksomhetens tariffavtale Særavtale som det er avtalt eller forutsatt skal gjelde så lenge virksomhetens tariffavtale løper gjelder videre for neste tariffperiode, dersom man ved en tariffrevisjon ikke er blitt enige om at særavtalen skal bortfalle eller endres. Har særavtale samme varighet som virksomhetens tariffavtale, kan det i tariffperioden kreves lokale forhandlinger om revisjon av særavtalen. Oppnås ikke enighet kan saken bringes inn for organisasjonene, jf. Hovedavtalen § 2-3 og 2-4. Oppnås fortsatt ikke enighet kan hver av de lokale parter med samme oppsigelsestid som for tariffavtalen bringe særavtalen til opphør ved tariffavtalens utløpstid.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 12 § 5-6 Virkninger av at særavtaler utløper Når en særavtale utløper etter oppsigelse mens tariffavtalen ennå består mellom partene skal de forhold som særavtalen omfattet, ordnes på grunnlag av tariffavtalens bestemmelser. Arbeidstvistlovens § 8 gjelder tilsvarende ved oppsigelse av særavtaler som følger virksomhetens tariffavtale. De lønns- og arbeidsvilkår som følger av særavtalen gjelder derfor så lenge forhandling og mekling om ny tariffavtale pågår. Kap. VI TILLITSVALGTE § 6-1 Valg av tillitsvalgte 1. Ved hver virksomhet skal det velges tillitsvalgte for de organiserte arbeidstakere hvis virksomheten eller arbeidstakerne forlanger det. 2. Ved hver virksomhet som har inntil 25 organiserte arbeidstakere i forbundet, kan det velges 1 tillitsvalgt til å ivareta de oppgaver som fremkommer av denne avtale. Det kan inngås lokal avtale mellom de ulike arbeidstakerorganisasjonene om felles tillitsvalgt. Ved virksomheter som har: Fra 26 – 50 organiserte arbeidstakere 2 tillitsvalgte " 51 - 150 " 3 " " 151 - 300 " 4 " " 301 - 500 " 6 " " 501 - 750 " 8 " Over 750 " 10 " Det er adgang til å velge flere tillitsvalgte enn nevnt ovenfor hvis det inngås skriftlig avtale herom mellom bedriften og personalet ved dets tillitsvalgte. Dersom en arbeidstakerorganisasjon har flere lokale tillitsvalgte i en virksomhet, kan det av og blant disse opprettes et utvalg. Hvis virksomhetsstørrelse og oppdeling i større virksomhetsenheter gjør det naturlig, kan det gjennom særavtale fastlegges annen representasjon. Ved vurdering av slik representasjon, skal det tas hensyn til virksomhetens oppbygging.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 13 § 6-2 Hvem kan velges Tillitsvalgte skal velges blant anerkjent dyktige ansatte ved virksomheten, med erfaring og innsikt i dens arbeidsforhold. De skal så vidt mulig velges blant ansatte som har arbeidet i virksomheten de to siste år. Arbeidstakere som er sagt opp, kan ikke velges. Dette gjelder ikke gjenvalg. Arbeidstakere som i særlig grad skal være arbeidsgiverens representant så som arbeidstaker i særlig betrodd stilling som overordnet leder innenfor virksomheten, som personlig sekretær for ledelsen, eller som skal representere arbeidsgiveren i forhandlinger om eller ved avgjørelsen av lønns og arbeidsvilkår for underordnet personale, bør ikke velges som tillitsvalgt. Tillitsvalgte kan ikke opptre i rollen som tillitsvalgt når det foreligger særlige forhold som er egnet til å svekke tilliten til den tillitsvalgtes upartiskhet, for eksempel at saken angår egne personlige interesser eller interessene til noen en har personlig tilknytning til. § 6-3 Informasjon om valget Virksomheten skal snarest og senest 8 dager etter valg ha skriftlig melding om hvem som er valgt til tillitsvalgte og hvem som er leder. Kap. VII ARBEIDSGIVERS OG TILLITSVALGTES RETTIGHETER OG PLIKTER § 7-1 Tillitsvalgtes representasjon De tillitsvalgte godkjennes som representanter for de arbeidstakerne i virksomheten som er organisert i forbundet. De tillitsvalgte har rett og plikt til å ta seg av og søke ordnet i minnelighet klagemål som den enkelte ansatte mener å ha overfor virksomheten, eller som virksomheten mener å ha overfor den enkelte ansatte. § 7-2 Arbeidsgivers representasjon Arbeidsgiver skal daglig ha en ansvarlig representant til stede som de tillitsvalgte kan henvende seg til. Arbeidsgiveren skal gi de tillitsvalgte skriftlig melding om navnet på representanten og dennes stedfortreder. Kan representanten ikke ta stilling umiddelbart, men vil foreta nærmere undersøkelser, skal det gis svar uten ugrunnet opphold. § 7-3 Fullmakt Virksomhetens representanter og tillitsvalgte skal ha fullmakt til å føre reelle forhandlinger/ drøftelser.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 14 § 7-4 Målsetting for samarbeidet De tillitsvalgte og virksomhetens representanter har plikt til å gjøre sitt beste for å opprettholde et rolig og godt samarbeidsforhold. § 7-5 Tid til tillitsvalgtarbeid Partene er enige om at de tillitsvalgte skal få nødvendig tid til å utføre sine oppgaver i henhold til Hovedavtalen. Dersom en av partene ønsker det, føres lokale forhandlinger om en avtale om tid som tillitsvalgt trenger for å utføre arbeidet i virksomheten innenfor ordinær arbeidstid. Det forutsettes at det ytes vanlig lønn i denne tiden. Samlet tid avpasses etter arbeidets omfang. Det kan opptas lokale drøftelser om det for å lette tillitsvalgtes arbeid skal stilles nødvendig utstyrt arbeidsrom til disposisjon. Drøftelsene skal ta hensyn til virksomhetens størrelse, struktur, driftsform, tekniske karakter, tariffavtalens lønnsform e.l. De stedlige parter kan søke veiledning hos sine organisasjoner. § 7-6 Godtgjøring før møter For den tid som medgår til lokalt avtalte forhandlingsmøter skal de tillitsvalgte godtgjøres tapt arbeidsfortjeneste når møtene finner sted innenfor deres ordinære arbeidstid. § 7-7 Møter innen fagorganisasjon Tillitsvalgte i virksomheten og ansatte med tillitsverv innen forbundet skal ikke nektes tjenestefri uten tvingende grunn når de blir innkalt til møter og forhandlinger av sin organisasjon eller skal delta i fagkurs eller annen faglig opplysningsvirksomhet, herunder også faglige delegasjoner. Ansatte som skal utdannes til tillitsverv som nevnt foran, skal også i rimelig utstrekning gis tjenestefri når de skal delta i fagkurs eller annen faglig opplysningsvirksomhet. Tilsvarende rett til permisjon gjelder for skolering av inntil en ukes varighet av ansattes representanter i virksomhetens styrende organer. Den valgte representant skal ha dekket tapt arbeidsfortjeneste i forbindelse med kurs godkjent av virksomheten. § 7-8 Oppsigelse eller avskjed av tillitsvalgte Oppsigelse eller avskjed av tillitsvalgte kan ikke skje uten saklig grunn. I tillegg til ansiennitet og andre grunner det er rimelig å ta hensyn til, skal det legges vekt på den spesielle stilling de tillitsvalgte har i virksomheten. Ved individuell oppsigelse av tillitsvalgt skal det gis 3 måneders frist hvis ikke arbeidsmiljølov eller arbeidsavtale gir rett til lengre frist. Denne spesielle frist gjelder ikke hvis oppsigelsen skyldes den tillitsvalgtes eget forhold. Bestemmelsene i arbeidsmiljøloven §§ 15-1, 15-3 til 15-14 og kap. 17 får tilsvarende anvendelse, dog slik at hvis forbundet gjør gjeldende at oppsigelsen er usaklig, skal

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 15 fratreden ikke finne sted før Arbeidsrettens dom foreligger. Stevning må i så fall være uttatt senest 8 uker etter at oppsigelsen er mottatt. Hvis virksomheten nedlegges er det viktig at berørte arbeidstakere beholder en tillitsvalgt så lenge som mulig. Det samme gjelder når en konkursrammet virksomhet drives videre av bostyret med sikte på avvikling. Før oppsigelse eller avskjed av tillitsvalgt foretas skal spørsmålet drøftes med forbundet hvis ikke vedkommende motsetter seg det, eller dette vil virke krenkende overfor andre. Er tillitsvalgte eller andre arbeidstakere sagt opp eller avskjediget de siste 3 måneder før innmeldelse i Virke, og det hevdes at dette skyldes krav om tariffavtale, skal tvisten behandles etter Hovedavtalens regler. Det samme gjelder tvist om oppsigelse eller avskjed av tillitsvalgte i forbindelse med overdragelse eller selskapsrettslig nyorganisering av virksomhet, når forbundet hevder at oppsigelsen eller avskjeden strider mot Hovedavtalens § 3-1 Kap. VIII SENTRALE TILLITSVALGTE § 8-1 Sentrale tillitsvalgte Forholdene skal legges best mulig til rette for at de sentrale tillitsvalgte kan utøve sitt verv på beste måte, og at det tas rimelige karrieremessige hensyn ved gjeninntreden i virksomheten etter avsluttet funksjonstid som tillitsvalgt. Kap. IX PERMITTERING § 9-1 Vilkårene for permittering 1. Permittering kan foretas når saklig grunn gjør det nødvendig for virksomheten. 2. Ved permittering utover 6 måneder skal nødvendigheten av fortsatt permittering drøftes med tillitsvalgte. 3. Ved permittering kan ansienniteten fravikes når det foreligger saklig grunn . 4. Ved vurdering av hvem som skal permitteres, skal det legges vekt på de spesielle oppgaver de tillitsvalgte har i virksomheten. § 9-2 Plikt til å konferere før varsel gis Før varsel gis skal det konfereres med tillitsvalgte i samsvar med kap. X. Fra konferansen settes opp protokoll som undertegnes av partene. Varselsfristen i § 9-3 nr. 1 og nr. 2 løper først etter at konferansen er holdt. Krav om forhandlingsmøte fordi ansienniteten er fraveket, eller fordi virksomheten ved gjeninntagelse følger andre regler enn ved iverksettelsen, medfører ikke at permittering eller gjeninntagelse utsettes.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 16 § 9-3 Varsel om permittering 1. Permittering gis med 14 dagers varsel. 2. Ved permittering på grunn av slike uforutsette hendinger som nevnt i aml. § 15-3 (10) er varslet 2 dager, ved brann 14 dager. 3. Varslet løper fra arbeidstidens slutt den dagen det gis. 4. Fristene gjelder ikke når konflikt i annen virksomhet eller tariffstridig konflikt i egen virksomhet eller legitimert fravær fører til at arbeidstaker ikke kan sysselsettes på rasjonell måte. Virksomheten plikter dog å gi det varsel som er mulig. 5. Fristene gjelder ikke hvis tariffavtale eller arbeidsreglement gir adgang til kortere varsel. 6. Hvis virksomheten permitterer uten å overholde varselfristen skal arbeidstakerne betales ordinær lønn til fristens utløp. Ved permitteringer som nevnt i nr. 2 betales ordinær timelønn. § 9-4 Varselets form og innhold 1. Varslet gis skriftlig til den enkelte arbeidstaker med mindre de lokale partene blir enige om annet. 2. Ved betinget permittering etter § 9-5 kan varslet gis ved oppslag i virksomheten. Ansatte som er midlertidig fraværende varsles på hensiktsmessig måte. 3. Varslet skal angi permitteringens sannsynlige lengde. Er det ikke mulig, skal fortsatt permittering drøftes med de tillitsvalgte senest innen 1 måned og deretter hver måned hvis man ikke blir enige om noe annet. Det skal herunder fortløpende vurderes om vilkårene for permittering er tilstede eller om det må gjennomføres oppsigelser. 4. Arbeidstakere som blir permittert skal få skriftlig bevis fra arbeidsgiver. Beviset skal angi grunn til permitteringen og permitteringens sannsynlige lengde. 5. Dersom det er gitt ubetinget skriftlig varsel som oppfyller ovennevnte krav til innhold gjelder dette også som permitteringsbevis. § 9-5 Betinget varsel Ved konflikt i egen virksomhet skal varslet så langt råd er angi hvilke arbeidstakere som eventuelt vil bli permittert, og den enkelte skal få bestemt underretning så lang tid forut som mulig. § 9-6 Oppsigelse under permittering Reglene i § 9 er ikke til hinder for at arbeidsgiver eller arbeidstaker bringer arbeidsforholdet til opphør etter ellers gjeldende regler.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 17 § 9-7 Spesielle bestemmelser 1. Når arbeidstaker er permittert løper plikten til sykelønn så lenge den består etter loven, men bare så lenge arbeidstakeren ikke er i annet arbeid. 2. § 9-3 medfører ingen endring i den sedvanemessige rett til å permittere på grunn av værhindringer. Kap. X INFORMASJON, SAMARBEID OG MEDBESTEMMELSE § 10-1 Målsetting Forbundet og Virke er enige om nødvendigheten av et godt og tillitsfullt forhold mellom virksomheten og arbeidstakerne. Gjennom medbestemmelse og samarbeid skal de ansatte med sin erfaring og innsikt være med å skape de økonomiske forutsetninger for virksomhetens fortsatte utvikling, og for trygge og gode arbeidsforhold til beste for så vel virksomheten som arbeidstakere. Målsettingen i dette kapittel er bindende når det gjelder samarbeid på virksomheten og skal også være veiledende for partene på den enkelte virksomhet ved organiseringen av samarbeidet. § 10-2 Tilrettelegging for samarbeid og medinnflytelse Det er en felles plikt for virksomhetens ledelse, de ansatte og deres tillitsvalgte, å ta initiativ til og aktivt støtte opp om og medvirke til samarbeid. Det pekes i denne forbindelse på at det er nødvendig at virksomhetsledelsen bruker tilstrekkelig tid, ressurser og oppmerksomhet på informasjon og drøftelser. I virksomheter hvor samarbeidet fungerer tilfredsstillende, vil man fortsatt bygge på de etablerte samarbeidsformer. I de tilfeller hvor det kan være behov for å bedre samarbeidsforholdene/ informasjonsmetodikken, vil partene anbefale at det vurderes på hvilken måte dette kan gjøres. Dette kan f.eks. gjøres ved at virksomhetsledelsen og representanter for ansatte avholder ett eller flere møter pr. år, hvor man har som hovedoppgave å drøfte saker av vesentlig betydning for partene. Virksomheten innkaller til slike møter i så god tid på forhånd at partene gis anledning til å fremkomme med saker til sakslisten. Det kan videre formaliseres at man f.eks. en gang hvert kvartal drøfter virksomhetens situasjon innenfor områder som f.eks. økonomi, produksjon, salg, konjunkturer, prosjekter, tjenesteutførelse mv. Partene understreker også de tillitsvalgtes spesielle stilling ved innskrenkninger, omorganiseringer og permitteringer. § 10-3 Drøfting i virksomhet 1. Virksomheten skal på et tidligst mulig tidspunkt drøfte med forbundets tillitsvalgte:

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 18 a) Spørsmål som vedrører virksomhetens økonomiske og produksjonsmessige status og utvikling. b) Omlegginger og omorganiseringer som vil få betydning for forbundets medlemmer og deres arbeidsforhold. c) Sysselsetting, herunder planer om utvidelser og innskrenkninger. d) Endringer i virksomhetens eierforhold, eierstruktur eller selskapsform. I slike saker skal de tillitsvalgte informeres om årsaken til disposisjonen og de juridiske, økonomiske og arbeidsmessige konsekvenser disposisjonen antas å innebære for de ansatte. 1. Før virksomheten tar avgjørelser i saker som får betydning for sysselsetting og arbeidsforhold, skal de tillitsvalgte ha anledning til å fremlegge sine synspunkter. Dersom virksomheten ikke finner å kunne ta hensyn til de tillitsvalgtes anførsler, skal den begrunne sitt syn. Fra drøftingsmøtene skal det settes opp protokoll. 2. Virksomhetens regnskaper skal forelegges de tillitsvalgte på forespørsel. Årsoppgjøret skal fremlegges for de tillitsvalgte straks det foreligger. 3. Ved innføring av lønnssystemer i virksomheten som forutsetter kunnskap om økonomiske forhold av betydning for systemet, skal de tillitsvalgte ha rett til innsyn som muliggjør dette. § 10-4 Drøftinger i konsern Partene er enige om at det foreligger behov for på konsernbasis å drøfte saker som er nevnt i dette kapittel. I konsern hvor samarbeidet fungerer tilfredsstillende, vil man fortsatt bygge på de etablerte samarbeidsformer. I de konsern hvor det kan være behov for å bedre samarbeidsforholdene/informasjonsmetodikken, vil partene anbefale at det vurderes på hvilken måte dette kan gjøres. Dette kan f.eks. gjøres ved at konsernledelsen og forbundets lokale tillitsvalgte og andre grupper ansatte med tilsvarende interesser avholder ett eller flere fellesmøter pr. år, hvor man har som hovedoppgave å drøfte saker av vesentlig betydning for partene. I virksomheter hvor man har opprettet avtale om samarbeid på konsern nivå skal planer om utvidelser, innskrenkninger eller omlegninger som kan få vesentlig betydning for sysselsettingen i flere virksomheter innen samme konsern, drøftes så tidlig som mulig i fellesmøter mellom konsernledelsen og forbundets lokale tillitsvalgte og andre grupper ansatte med tilsvarende interesser fra de berørte virksomheter, på tilsvarende måte som det gjøres med andre arbeidstakergrupper i virksomheten. Dersom det i medhold av annen Hovedavtale innen Virke -området avholdes møte vedrørende spørsmål som gjelder konsernets økonomiske og produksjonsmessige stilling og utvikling, kan det kreves avholdt tilsvarende møte med forbundets lokale tillitsvalgte.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 19 Partene forutsettes å finne frem til hensiktsmessige representasjonsordninger til slikt møte. Møtet kan omfatte andre grupper med tilsvarende interesser. Kap. XI AVLØNNING/TREKK I LØNN § 11-1 Avlønning Virksomheten foretar lovmessig trekk så som skatt, trygder mv. og trekk som arbeidstaker/ virksomhet er enige om ved skriftlig avtale. Arbeidstakeren får på lønningsdagen en slipp av arbeidsgiveren hvorav fremgår lønnsutregning, bruttobeløp, foretatt trekk og netto lønnsbeløp overført til arbeidsgiverens bankforbindelse. Arbeidsgiverens bankforbindelse foretar felles trekk eller andre trekk etter oppgave fra virksomheten eller fra arbeidstakeren selv. Netto lønnsbeløp minus trekk foretatt av banken settes inn på arbeidstakerens lønnskonto og skal stå til disposisjon for ham/henne på lønningsdagen. Hvis arbeidstakeren ønsker denne lønnskonto opprettet i en annen bank enn arbeidsgiverens bankforbindelse, ordnes dette ved at virksomheten eller arbeidstakeren gir banken melding om at slik overføring skal foretas. De nærmere detaljer vedrørende utlønning over bank fastsettes i spesiell avtale som opprettes mellom den enkelte virksomhet og hans/hennes bankforbindelse. § 11-2 Trekk av fagforeningskontingent Hvor virksomheten har valgt å la utlønning skje over bank, kan tillitsvalgte kreve at kontingenten til forbundet blir trukket i medlemmenes lønn enten av virksomhetens bankforbindelse eller direkte av virksomheten. Trekket må bygge på skriftlig fullmakt fra den enkelte.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 20 Del B RAMMEAVTALER 1. KOMPETANSEHEVING, ØKT UTDANNING OG PERMISJON I DEN FORBINDELSE 1.1 Innledning Virke og forbundet erkjenner den store betydning økt utdanning har for den enkelte, virksomhetens utvikling og samfunnet. Dette gjelder både allmennutdanning, yrkesutdanning, voksenopplæring, etterutdanning, videreutdanning og omskolering. Partene vil derfor understreke det verdifulle i at arbeidstakerne stimuleres til å øke sine kunnskaper og styrke sin kompetanse, samt at bedriftene legger stor vekt på planmessig opplæring av sine ansatte, ved eksterne eller interne tilbud. Omstilling og sterkere konkurranse krever styrket kompetanseutvikling i virksomhetene. Konkurranseevne forutsetter høy faglig kompetanse på alle nivåer. Bare konkurransedyktige virksomheter kan gi trygge arbeidsplasser. Opplæringen er særlig viktig for virksomhetens omstillings- og konkurranseevne. Virksomhetenes fremtid vil være avhengig av vedlikehold og utvikling av de ansattes kompetanse. Det vil derfor være av stor betydning for virksomhetene, de ansatte og samfunnet at virksomhetene har et høyt faglig nivå. Kompetansehevende tiltak kan skje gjennom det daglige arbeidet, bruk av interne og eksterne kurs, selvstudier og konferanser. Virksomheten og den enkelte medarbeider har hver for seg og i fellesskap, et ansvar for å ivareta kompetanseutviklingen. Det er virksomhetenes ansvar å vurdere kompetansebehovet. Dette bør i størst mulig utstrekning skje gjennom lokale drøftinger. Arbeidsgiver oppfordres til å utarbeide planer for kompetansehevende tiltak innenfor virksomhetens målsetting. 1.2 Etter- og videreutdanning Etter- og videreutdanning er et særlig viktig virkemiddel i utviklingen av virksomhetens konkurranseevne. Utviklingen av kompetanse gjennom etter- og videreutdanning må bygge på virksomhetens nåværende og fremtidige behov. Dette må ta utgangspunkt i de mål bedriften har for sin virksomhet. Med etterutdanning menes vedlikehold av kompetanse innenfor nåværende stilling, mens videreutdanning omfatter kvalifisering for nye og mer kvalifiserte oppgaver i bedriften. 1.3 Dokumentasjon av realkompetanse Virksomheter oppfordres til å ha et system for dokumentasjon av den enkeltes erfaring, kurs og praksis i arbeidsforholdet.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 21 1.4 Permisjon for utdanning a) Hvis det i forbindelse med etter- eller videreutdanning, jf. pkt. 2, er nødvendig med hel eller delvis permisjon, bør dette innvilges med mindre særlige grunner er til hinder for det. b) Arbeidstaker som har vært i arbeidslivet i minst tre år og som har vært ansatt hos arbeidsgiveren de to siste år, har rett til utdanningspermisjon i henhold til aml. § 1211. c) Ved behandling av slik permisjonssøknad skal alle ansatte eller grupper av ansatte vurderes etter de samme kriterier, også når det gjelder eventuell økonomisk støtte. d) Søknad om permisjon må fremmes så tidlig som mulig og bør besvares innen 3 uker. Dersom søknaden avslås, skal dette begrunnes. e) Ved innvilgelse av utdanningspermisjon bør det før permisjonen påbegynnes inngås skriftlig avtale bl.a. om: - permisjonens varighet - gjenopptagelse av arbeid etter avsluttet permisjon, og - gjenopptagelse etter eventuelt avbrudd av utdanningen. Dersom slik avtale ikke er inngått gjelder følgende: Når en ansatt kommer tilbake til virksomheten etter endt utdanning av inntil 2 års varighet, har den ansatte, dersom dette er praktisk mulig, rett til et arbeid som er likeverdig med det vedkommende hadde før utdanningen ble påbegynt. Ansatte som har utdanningspermisjon og som avbryter sin utdanning, har rett til å gå tilbake til arbeid i bedriften så snart dette er praktisk mulig. 2. DATAMASKINBASERTE SYSTEMER Under henvisning til arbeidsmiljøloven § 4-2, 1. ledd, og med utgangspunkt i at det foreligger "Rammeavtale" på dette området for andre grupper i virksomhetene, konstaterte man enighet om å anbefale at partene i den enkelte virksomhet søker å finne fram til hensiktsmessige samarbeidsformer med alle grupper i virksomheten som berøres av de saker som omhandles i arbeidsmiljøloven § 4-2, 1. ledd. Partene drøftet også lagring, bearbeiding og bruk av persondata, også på bakgrunn av personopplysningsloven med forskrifter, og konstaterte enighet om at der hvor det foreligger instrukser e.l. for dette, informeres tillitsvalgte om innholdet. Hvor det ikke foreligger reglement, instruks e.l., utarbeides dette i samarbeid med tillitsvalgte.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 22 3. ERKLÆRING OM ANVENDELSE OG UTVIKLING AV TEKNOLOGI I DEN ENKELTE VIRKSOMHET Partene vil søke nærmere samarbeid om virksomhetsinterne forhold, situasjonen for medlemmene av forbundet og deres medvirkning til virksomhetens videre utvikling. Det er i de ansattes, virksomhetenes og samfunnets interesse at virksomhetene forbedrer sin evne til å innhente, ta i bruk og utvikle teknologi for å fremme virksomhetens konkurranseevne. Partene er enige om at utviklingen av virksomhetens teknologiske miljø må skje gjennom et samarbeid mellom de ansatte og virksomheten. Sentrale emner i denne forbindelse er: – teknologisk utvikling – kompetanseutvikling – organisasjonsutvikling For å identifisere problemer og finne frem til hensiktsmessige arbeidsformer og metoder for utviklingsarbeidet, kan det være nyttig å gjennomføre møter mellom virksomhetsledelsen og representanter for de ansatte i ulike avdelinger og funksjonsområder i virksomheten. Når eventuelle problemområder er kartlagt kan det være hensiktsmessig å organisere det videre arbeid i prosjekt- eller arbeidsgrupper for å få problemene analysert og få fremlagt forslag til handlingsplaner eller konkrete tiltak som kan gjennomføres. Utviklingstiltakene vil variere fra virksomhet til virksomhet tilpasset den enkelte virksomhets situasjon og behov. Virksomhetsledelsen og de ansatte i den enkelte virksomhet må i fellesskap finne frem til de områder som bør prioriteres. Partene i denne avtale vil kunne gi råd og veiledning i dette arbeid. Med bakgrunn i de krav til omstilling som vil bli stillet til de ansatte som følge av ny teknologi, anbefales det at partene på det lokale plan finner frem til hensiktsmessige samarbeidsformer med spesiell vekt på spørsmål knyttet til opplæring og utviklingsmuligheter for medlemmene av forbundet. 4. AVTALE OM KONTROLLTILTAK I BEDRIFTEN Partene viser til arbeidsmiljølovens kapittel 9 om kontrolltiltak i virksomheten. Spørsmål om behov, utforming og innføring og vesentlig endring av kontrolltiltak skal drøftes med de tillitsvalgte. Virksomheten skal holde de ansatte gjennom deres tillitsvalgte orientert om planer og arbeid innenfor området, slik at disse så tidlig som mulig, og før virksomhetens beslutning kan gjøre sine synspunkter gjeldende. Kontrolltiltak kan ha sitt grunnlag i teknologiske, økonomiske, sikkerhets- og helsemessige omstendigheter. samt andre sosiale og organisatoriske forhold i virksomheten. Kontrolltiltak som innføres skal ikke gå ut over det omfang som er nødvendig, og må være saklig begrunnet i den enkelte bedrifts virksomhet og behov. Ansatte eller grupper av ansatte skal stilles likt ved gjennomføring av kontrolltiltak.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 23 Før tiltak iverksettes skal virksomhetsledelsen og de tillitsvalgte hver for seg og i fellesskap bidra til at de ansatte får informasjon om tiltakenes formål, praktiske konsekvenser, herunder hvordan det blir gjennomført, samt antatt varighet av tiltaket. I den utstrekning man ved kontrolltiltak behandler personopplysninger skal spørsmål knyttet til oppbevaringstid, lagring, sletting etc. drøftes med de tillitsvalgte og klarlegges i samsvar med personopplysningsloven med tilhørende forskrifter. Med jevne mellomrom skal partene evaluere iverksatte kontrolltiltak. Dersom en av partene i den enkelte virksomhet ønsker det, skal det søkes opprettet lokal avtale om utforming og gjennomføring av virksomhetens kontrolltiltak, samt bruksområdet for disse. Oppnås det ikke enighet, kan hver av partene bringe saken inn for partene i hovedavtalen. 5. LIKESTILLING OG DISKRIMINERING I ARBEIDSLIVET I. Innledning Partene i hovedavtalen (heretter partene) deler et felles mål om et likestilt arbeidsliv, og har en felles forplikte/se til å arbeide for å fremme likestilling og hindre diskriminering i arbeidslivet. Partenes arbeid med å fremme likestilling og hindre diskriminering er forankret i lov- og avtaleverk, samt internasjonale konvensjoner og direktiver. Partene tar på alvor at diskriminering og hindre for likestilling kan være en utfordring i arbeidslivet, og vil gjennom denne avtalen understreke et felles ansvar for å fremme likestilling og hindre diskriminering i arbeidslivet. Partene konstaterer at: – Arbeidet med å fremme likestilling og hindre diskriminering gjelder holdninger og normer. – Arbeidet med å fremme likestilling og hindre diskriminering krever samarbeid mellom ledelse og tillitsvalgte. – Likestilling krever at en ser sammenhengen mellom arbeidsliv, familieliv og samfunnsliv. – Arbeidet med å fremme likestilling og hindre diskriminering skal nedfelles i strategi- og plandokumenter. Partene vil yte støtte til det lokale arbeidet med å fremme likestilling og hindre diskriminering i virksomheten. Dette kan for eksempel skje gjennom faglig veiledning, utarbeide informasjonsmateriell, arrangere kurs/konferanser eller stille foredragsholdere til disposisjon. lI . Det lokale arbeidet Ansvaret for arbeidet med å fremme likestilling og hindre diskriminering ligger til virksomhetens ledelse og styre.

HOVEDAVTALE/PARALLELLAVTALE 2022-2025 24 Partene er enige om at denne avtalen skal legges til grunn for samarbeid mellom arbeidstakerne, deres tillitsvalgte og ledelsen i virksomhetens lovpålagte arbeid med å fremme likestilling og hindre diskriminering. Arbeidsgiver og tillitsvalgte har et felles ansvar for å fremme likestilling og å hindre diskriminering. De ansatte og deres tillitsvalgte skal ha reell medinnflytelse i arbeidet. Samarbeid og medvirkning må tilpasses virksomhetens art, størrelse, faktiske styringsstruktur mv. Arbeidsgiver og de tillitsvalgte skal gjennom samarbeid, informasjon og drøftelse bidra til å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel og adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, eller en kombinasjon av disse grunnlagene. De lokale partene skal videre søke å hindre trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold. De lokale partene skal spesielt legge vekt på tiltak for: – Å fremme likelønn og hindre kjønnsbaserte lønnsforskjeller – Muligheter til å fremme heltidskultur – Organisering av arbeidstid som fremmer likestilling og muligheten for å kombinere arbeid med familieliv – At ansatte tildeles oppgaver de er kvalifisert for på lik linje, uavhengig av kjønn eller annet diskrimineringsgrunnlag – At ansatte gis like muligheter for forfremmelse og utvikling i virksomheten uavhengig av kjønn eller annet diskrimineringsgrunn/ag – Å fremme mer mangfold på alle nivå i virksomheten – Tilrettelegging av arbeidsplassen for å fremme likestilling og hindre diskriminering – Å forebygge og hindre trakassering og seksuell trakassering Ill. Partene regulerer ikke innholdet nærmere, idet dette vil ligge i den til enhver tid gjeldende lovgivning. Arbeidsgiver og de tillitsvalgte kan inngå lokal avtale om måten samarbeidet organiseres på. Partene i virksomheten kan be om bistand fra Virke og forbundene ved utforming av lokale avtaler. Forhandlingsrett og forhandlingsplikt Tvister om forståelse av denne rammeavtale og de lokale avtaler om likestilling og hindring av diskriminering, behandles etter Hovedavtalen § 3-3. ***

RkJQdWJsaXNoZXIy NDk2MDc=