Bilder av dere, med mere. Bransjeblad for det tematiserte landsdelsselskapet Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner September 2024, 40. årgang Nr 125 • ALPIN-VM 2029 TIL NARVIK • GODE MESSEGLIMT • STISYKLING I 10 ÅR alpin og fjell Kjerringåsen og Trysil har jubileum. Kjente ansikt har bidratt og gleder seg. Gledelig helårsdrift hos flere og flere Gålå Alpin og Aktiv. Henry er 3 år og er bitt av klatrebasillen! Kjerringåsen Foto Gålå Alpin og Aktiv Foto Fremover
2 TA VARE PÅ SNØEN med COVERICE™ OG SIKRE TIDLIGERE SESONGSTART Kontakt oss i dag for mer informasjon www.bdgeosyntia.no e-post: geosyntia@dahl.no Langrennsløyper høsten, Idrefjäll Lagring av snø med Coverice, Kvitfjell Lagring av snø med Coverice, Natrudstilen - Sjusjøen Utlegging av Coverice, Idrefjäll BD Geosyntia_Skiheisen nr_113_2022.indd 1 31.01.2022 11:07:42
3 Sommeren er kanskje ikke helt over, men jeg synes vi merker litt kulde i luften allerede, og om ikke lenge er det fargerik høst og snart vinter igjen! For administrasjonen har det vært en rolig sommer, og mediene har stort sett skrevet om overturisme og diskusjoner omkring besøksavgift og turistskatt. Det blir spennende å høre hvordan sommertrafikken hos våre medlemmer som har hatt drift har vært, og om vi kan fortsatt se en økning i sykkelaktiviteter og annet besøk tilknyttet fjelldestinasjonene våre. Sommer er også tid for vedlikehold og utbyggingsplaner. Jeg ser med glede at mange, særlig mindre anlegg, bruker tiden godt til å ruste opp heiser og anlegg og varmestuer, og nedfarter klargjøres til en ny vinter med ivrige frivillige i gang. Det er godt å se, og det er viktig for omdømmet til bransjen vår, at vedlikeholdsrutiner og krav taes på alvor, også på eldre heiser og i små ideelle anlegg med trang økonomi. I administrasjonen er vi i full gang med oppdatering av veiledninger, retningslinjer og hjemmesiden, og vi skal svare ut en rekke høringer i høst. Det blir fokus på spillemiddelordningen, og motorferdselloven som er på høring der el-sykling er berørt. Tidligere denne måneden Annonsører Alpma .............................................. 30 Antra . .....................................8, 35, 44 Axess ............................................... 41 B-stedt . ........................................... 17 Doppelmayr.................................22–23 Emergency care ................................ 19 Geosyntia ...................................... 2,29 Invicta .............................................. 19 JL Toppteknik . ................................. 15 Kraftex . ........................................... 19 Kymar............................................... 19 Owren .............................................. 40 Spire kommunikasjon........................ 24 Sunkid.............................................. 41 Swescan............................................ 11 Taubane Teknikk . ............................. 18 TechnoAlpin ..................................... 18 Tiroler Rohre GmbH........................... 14 fra generalsekretæren ’’ Innhold Bransjemessen på Sundvolden............ 4 Årsmøte med valg av nytt styre ......... 20 Festmiddagen................................ 20 Fra en "første-reise" messedeltaker. .. 24 Dugnadsdrevet anlegg med sponsoridé ................................... 25 Glimt fra anleggene Beitostølen ................................ 26 Hafjell....................................... 27 Gålå Alpin og Aktiv...................... 28 Sirdal Fjellpark ........................... 31 Høgevarde. ................................ 31 Stisykling i 10 år.......................... 32 Kalender: kurs og møteplasser ......... 34 Alpin-VM 2029 i Narvik. .................. 36 Nytt fra juss . ................................ 38 En praktisk og viktig veileder . .......... 39 Leverandørmedlemmer .................. 42 Bransjeadvokater........................... 43 Samarbeidspartnere. ...................... 43 Bestill materiell.............................. 43 varslet vi alle medlemmer om kravene til registrering av Luftsfartshinder, og vi kommer til å følge opp alt dette og mere til, tett i høst. Kurs for førere av prepareringsmaskiner I skrivende stund lanseres også det nye digitale kurset «Dokumentert opplæring og sikkerhetskurs for førere av prepareringsmaskiner», et etterlengtet kurs som skal gjøre det mulig for mange fler tråkkemaskinførere rundt om i landet å oppdatere sine kunnskaper og være sikre på at de har et riktig fokus på ansvar og sikkerhet også her. Ulykker kan skje, men en ulykke kan ramme omdømmet til en hel bransje, så er det viktig at alle drar i samme retning, lite og stort anlegg, ideelt og kommersielt, og at ledere er sitt ansvar bevisst og sikrer at alle som kjører har god nok og dokumentert opplæring. Om noen uker kommer jeg også tilbake til en Tilsyns- og Sikkerhetsdag som vi tenker å arrangere i høst, der blant annet Statens Havarikommisjon og Statens Jernbanetilsyn skal være til stede med informasjon og oppdateringer. Ta kontakt med behov Fler kurs, samlinger og webinarer skal det komme før vinteren setter inn for alvor, og jeg vil gjerne til slutt oppfordre alle medlemmer til å ta kontakt med de behovene dere har som jeg kanskje ikke fanger opp. Takhøyden er stor hos meg, og det er mye bedre at dere sier ifra hvor skoen trykker, enn at dere blir gående i uvisshet med spørsmål og ønsker. Del også gjerne spørsmål i Facebook-gruppen vår, det er alltid noen som lurer på det samme som deg. Skal du rekruttere nye medarbeidere, er det bare å sende meg en stillingsannonse, så deler vi den i Jobbformidling i alpinbransjen – gruppen på Facebook. Nå håper jeg alle får en fin høst med gode forberedelser, og så håper jeg nok en gang at vi får kulde og snø tidlig slik at alle kan komme godt i gang til en tidlig sesongstart. Lykke til så lenge, og kontakt meg gjerne på mail eller telefon underveis. Hilsen Camilla Høst i luften igjen!
bransjemessen 29. og 30. mai 4 Oppsummert om årets messe kan vi si at dagene bestod av god stemning, gode samtaler, nyheter og informasjon fra leverandørene og en fullbooket festmiddag. Bransjemesse på Sundvolden Annethvert år er det bransjemesse for alpin- og fjellnæringen. 29. og 30. mai var Sundvolden Hotel fylt opp med ansatte i alpinanlegg, leverandører og andre som har interesse for bransjen. Synes du dette var en bra møteplass og gleder deg til neste gang, så sett av datoene i 2026 nå. Til stede var 72 utstillende firmaer, med ca. 160 deltagere. Det var bra besøk fra alpinanlegg og andre som er interesserte i bransjen, og vi anslår ca. 450 personer. Generalsekretær i Alpin & Fjell, Camilla Sylling Clausen, oppsummerer messedagene slik: – Det var god flyt i messehallene og mange spennende nye utstillere. Vi fikk gode innspill på ting vi kan gjøre enda bedre neste gang. Som å skille på fargen på navnekortene slik at man lettere kan se hvem som er utstillere og hvem som er gjester. Det er viktig at det er velfylte haller helt til siste slutt. Derfor var det synd at noen pakket ned før tiden. Dette må vi være enda strengere på neste gang. Veldig moro med rekordmange på festmiddagen! Vi kunne ønsket oss at flere medlemmer var med i årsmøtet, særlig fra de mindre anleggene. Neste messe blir om to år. Sundvolden er reservert 20.– 21. mai 2026, med opprigging den 19. mai. Sett gjerne av dagene allerede nå. Alle besøkende var «oppført i manntallet», det var god flyt inn i messehallen og på uteområdet. Konferansehotellet Sundvolden Hotel hører til De Historiske, er et komplett hotell med fint uteområde. Messe-onsdagen var solrik! Tekst og foto Runa Eggen
5 bransjemessen Redaktøren tok noen runder i messeområdet og valgte seg ut noen tilfeldige forbipasserende for å få noen kommentarer. Skulle gjerne snakket med alle! Men det får bli en annen gang. Her er glimt og setninger fra både besøkende og utstillere på årets bransjemesse. Glimt på messa Hafjell/Kvitfjell Fra høyre, Gunnar Fretheim plassjef Kvitfjell, Jo Mork daglig leder Hafjell AS, Bjørn-Tore «Totto» Staurset Sportskoordinator Alpinco, Jacob Dahlum drift Hafjell og Hans Kristiansen økonomiansvarlig Kvitfjell. Jo Mork, daglig leder Hafjell AS, fortalte at de var ca. 20 stk. fra Hafjell og Kvitfjell på messa. Når det kommer til hvorfor det er viktig å være på messa, så sier Mork at det er viktig å møte kollegaer i bransjen og være der det skjer, samt møte nye og gamle samarbeidspartnere og følge utviklingen i bransjen. – Samtidig er det en viktig arena å ta med seg sine kollegaer for å se nye produkter og tjenester i bransjen. Vi brukte mye tid i messehallen og hadde gode samtaler med nåværende samarbeidspartnere. Vi vurderer nytt samband i begge destinasjoner og hadde felles presentasjon av dette under messen. Kjerringåsen alpinsenter Kjerringåsen alpinsenter er Østfolds største alpinanlegg med fem nedfarter og tre heiser. Fire ansatte hadde tatt turen til Sundvolden på dagstur. – Det har skjedd mye hos oss de siste årene, fortalte kvartetten fra Kjerringåsen. Vi har fått nytt skibånd i barnebakken. Det er et lite, men gledelig løft for oss. Det motsatte og triste var den tragiske arbeidsulykken som inntraff tidlig på sesongen. Det har preget oss, og det gjør det fremdeles. Men vi ser fremover. Vi må det og har planer for videre utvikling av alpinanlegget. 10 år med sykkelmoro Om sommeren er det sykkel som gjelder i Kjerringåsen, med Kjerringåsen Sykkelpark Sarpsborg. De vi møtte på Sundvolden kunne fortelle at av sykkelparker rundt forbi, så åpner de først og stenger sist. I år var åpningsdagen 8. mai. Sykkelentusiaster fra fjern og nær farter rundt og sykler i parker og anlegg etter hvert som de åpner, og Kjerringåsen er dermed første stoppested for mange. Tilbake til messa. De fire fra Kjerringåsen syntes det var både hyggelig og interessant å være der. – Det er hyggelig å treffe og ta en prat med våre leverandører og kollegaer. Messen gir oss ideer og inspirasjon. Siden vi var på dagsbesøk, ble dagen stort sett benyttet til å gå gjennom messeområdet og prate med utstillere. Når det gjelder sommeraktivitet og sykkel, har Kjerringåsen 10 års-jubileum i år. De startet opp i august 2014. Alpin & Fjell gratulerer! Fra venstre daglig leder Leif Skaar, Nikolai som er ansvarlig for snøproduksjon og preparering, Roy G har ansvaret for skiutleie og Andreas er driftsleder.
6 bransjemessen SkiStar Hemsedal Antra og Gausta Skisenter Antras Odd Ivar Hemstad i samtale med daglig leder hos Gausta Skisenter, Bjørn Tverberg. Tverberg studerte fristende Antras messetilbud, vinsjetårnet fra Liski. Han hadde ikke kjøpt da Alpin & Fjell var bortom og sa hei. Om det ble noen handel, vites ikke! Tverberg fortalte at de var en stor gjeng fra Gausta på messen – 11 personer. Det har skjedd mye på Gausta den siste tiden. Før vintersesongen 2018/2019 ble Gaustatoppen skisenter og Gaustablikk skisenter samlet under et felles navn, Gausta Skisenter, med én eier, svenske Vätterledens Invest AB. Tverberg fortalte også at det er store planer i årene som kommer og trakk fram utbedring av barneområdet. Team Axess Scandinavia AB Fra Hemsedal var det mange som hadde tatt turen til Sundvolden. Blant annet denne trioen. Fra venstre Jonatan Eklöf, Ole Johnny Ødegård og Stefan Olsson. – Vi var veldig fornøyde med årets messe, sier Jonatan Eklöf. Så fint å se at det var fullt opp i messehallen, og det er alltid givende å treffa leverandører og kollegaer. Det er viktig på mange plan, og jeg vil påstå og si at messen er med på å drive utvikling på våre destinasjoner. Vi forsøker alltid å ligge i forkant med utviklingen og følge med på det siste innen vår bransje. Generelt innenfor det tekniske er det et rasende tempo, og vi ser at det sprer seg til alpinindustrien, noe som er både gøy og viktig for at vi skal kunne drive bærekraftige reisemål. – Vi känner oss nöjda med vårt deltagande vid mässan, där vår monter blev välbesökt, forteller Pernilla Fauhlér. Mange kunder viser stor interesse for Axess Resorts løsninger. For eksempel Axess F&B Self Service kiosk, som bildet viser. Det er et veldig godt supplement til restauranter med høyt trykk i perioder, reduserer køene, og kommunikasjonen med kjøkkenet går automatisk. Andre fordeler med self service kiosken: • Reduserer køer hos kassepersonell i restauranten • Brukervennlig trinn-for-steg-grensesnitt fra valg til kjøp • Mulighet for vekslende frontbilder (reklame, arrangementer, menyer) • Tilgjengelighet i kiosken kan sjekkes direkte fra F&B hovedkasse – setter du at et produkt er utsolgt, oppdateres dette direkte i kiosken. • Mulighet for å betale med kort direkte i kiosken, alternativt velge å bestille i kiosken og betale i kassen. • Bongs kommer inn på kjøkkenet enten via monitor eller printer, eller begge deler. • Når maten tilberedes, er det en kundemonitor som forteller hva som tilberedes og hva som er klart til å hentes. Fra venstre Andreas Önnberg, Project Managemet & Technical Support og Pernilla Fauhlér, Managing Director
7 bransjemessen Owren og X Maskinutleie AS – For Owren er messen en samlende og viktig møteplass for bransjen, hvor vi viser nyheter og bredden i vårt sortiment, forteller markeds- og salgsansvarlig Ingunn Skuggevik. Denne gang ble det prioritert å vise Rolls Roycen i sortimentet; PRINOTH LEITWOLF, med sin bredde og kapasitet. Vi hadde også med oss verdens første elektriske tråkkemaskin, PRINOTH HUSKY eMOTION, for anledningen lånt av Holmenkollen Nasjonalanlegg. Slalåm staur og skileik med SPM er et annet segment Owren synes det er viktig å vise frem, i tillegg til Fjellpulken redningspulk og den nye MountainCart – en fjellvogn/trehjuling for mer aktivitet i alpine nedfarter sommer som vinter. – Alt i alt syntes vi det var nok en hyggelig sammenkomst hvor vi føler at alle setter pris på at vi møtes både faglig og sosialt, avslutter Ingunn Skuggevik. Prinoth Food Truck er Norges første Side om side med alpinmaskinene fra Owren, stod X Maskinutleie AS og viste fram et annet bruksområde for en alpin tråkkemaskin, som food truck. Dette er Norges første food truck på belter. Prinoth Food Truck har et avansert kjøkken, den har lydanlegg, og i og med at den har belter, kan den plasseres hvor man måtte ønske. Food trucken eies av X Maskinutleie AS og er i utleie. Kjartan Hodlekve hos X Maskinutleie AS var på Sundvolden for å orientere om nettopp det. Han forteller at det var god interesse, og de har fått noen bookinger på foodtrucken til vinteren. Fra venstre Jostein Haugen, Thorstein Ouren, Kim Gunby, Trygve Owren, Helge Borud, Jon Busterud. På bildet ser vi som nummer 3 fra venstre selger Thorstein Ouren, i samtale med kunder.
Antra er representant for Motorex oljer og smøremidler i Norge. Alpineline fra Motorex har olje og smøremidler til hele skianlegget. Vi finner riktig olje til maskiner og heiser for deg. - Måler snødybden inntil 50 meter foran maskinen - Med SNOWsat har du full kontroll på hele skisenteret Nå ser vi inn i fremtiden med SNOWsat LiDAR www.antra.no tlf. 67 92 00 90 Besøk vår nye nettbutkk
9 B-stedt of Sweden og Sogn Skisenter Grong Skisenter, Innosnow og Arena Slope Management På bildet ser vi en kvartett fra Grong Skisenter sammen med Innosnow og Arena Slope Management. Daglig leder hos Grong Skisenter, Tor-Arne Bjørgum, sier dette om messedeltakelsen: – Messen er en viktig arena for oss. Spesielt for Stephan og meg, siden dette var vår første messe med bransjefolk. Jeg hadde min første sesong denne vinteren. Et treffpunkt med faglig og sosialt påfyll er svært nyttig. Jeg hadde mange gode samtaler, fikk tips og ideer for veien videre og fikk knyttet kontakt med flere aktuelle leverandører og kollegaer. Mye av det jeg fikk presentert på messen blir med oss inn i neste sesong. Vi har allerede bestilt nye snøkanoner og varer til både kjøkken og serveringsteder, samt til skibutikken. Det var svært nyttig og givende å få sett produktene og få møtt selgerne. Det har mye å si for både utvikling av destinasjonen og samarbeid videre. Erfaringsutveksling som programpunkt – Det var en kjempebra messe, men hvis noen hadde spurt om jeg har et ønske til neste messe, så hadde det vært programpunkter hvor aktører kunne sparret med hverandre og diskutert ulike utfordringer, gruppevis etter størrelse på anlegg. For eksempel. Det er alltid nyttig å utveksle erfaringer. bransjemessen Fra venstre assisterende driftssjef Stig Austli, daglig leder Tor-Arne Bjørgum, Johan Erling fra Innosnow, Andrea Mayer fra Arena Slope Management, påtroppende driftssjef Stephan Tippelreither og avtroppende driftssjef Tor Jørgen Heggum. Til høyre Maximilian Mündler fra Arena Slope Management Fra venstre, Arne Stølen fra Sogn Skisenter i samtale med Gunnar Bergstedt fra B-stedt of Sweden. Sogn Skisenter bestiller arbeidsklær av B-stedt og er også interesserte i digitaltrykte nett. Eventuelt kan Mr. Snow tekstil snømatter være av interesse. Sogn Skisenter er fornøyde med årets messe – som vanlig en messe av høy klasse, er tilbakemeldingen. Gunnar i B-stedt sier dette om årets messe: – Mässan var fantastiskt bra! Det är den bästa mässan vi ställer ut på, och det har alltid varit så. Det vore fantastiskt om mässan, någon gång i framtiden, kunde utvecklas till en Skandinavisk mässa. Vi hade fullt upp! Vi erbjuder ett väldigt brett produktsortiment, och vad olika kunder är intresserade i, varierar stort. Men våra digitaltryckta nät är väldigt populära, liksom skipatruljeuniformen, FUNSKI skidlekfigurer, och inte minst Mr. Snow Textil snömatta för lift på- og avstigningar.
10 bransjemessen Vinterteknikk og Bjørnestad skisenter Fredrik Lien, Vinterteknikk, er en erfaren person i bransjen og kan vise til mange år i Antra. Som produktsjef Pisten Bully fra 1981 til 1995 og daglig leder i tidsrommet 2001 til 2019. I 2019 startet han opp Vinterteknikk. – Jeg startet firmaet i 2019. Virksomheten er rådgivning og agenturvirksomhet. Jeg formidler salg av spesielle reservedeler og har en gruppe kunder jeg bistår med råd og veiledning innenfor skisenterdrift. Jeg ser messa som en flott møtearena og temperaturmåler på bransjens aktiviteter. På messa besøkte jeg gamle kolleger og konkurrenter og fikk siste nytt. Jeg traff også mange gamle kunder og ble oppdatert på status hos disse. Bjørnestad Skisenter ligger i Sirdal kommune i Agder, knappe 10 minutter fra kommunesenteret Tonstad, og ca. 1,5 time fra Stavanger. Skisenteret har 2 heiser og 4 nedfarter og kan også vise til gode offpiste-muligheter. Som representant for de mange små anleggene, tok vi en lenger prat med eier Livar Gauksås. Hvorfor er det viktig å være på messa? – Jeg tenker det er viktig å holde seg faglig oppdatert, få med seg nyheter og sånt, men det som er minst like viktig er direkte kontakt med leverandører i bransjen. Det er så mye lettere å handle med folk en kjenner ansiktet til. Kanskje jeg er gammeldags, men syns absolutt det er en viktig ting. Ellers synes jeg også det er viktig å treffe kolleger i bransjen, både for erfaringsutveksling og eventuell brukthandel. Vi som driver små anlegg, har jo ofte utfordringer med å finansiere og forsvare investeringer i nytt utstyr. Hvordan brukte du dagen på messa? – Vi handla ingenting der og da, men kommer nok til å få pristilbud og budsjettpriser på diverse utstyr som vi ønsker å investere i fremover. Vi var på messa én dag og brukte mesteparten av tida i samtaler med diverse leverandører. Hadde vært kjekt om flere holdt ut på stand helt til messa var over. Nedpakking starta ganske kjapt etter lunsjen. Ellers snakka vi litt med folk fra andre anlegg når det passa seg sånn, både på stands og ellers rundt i lokalene. Kjøpt my tråkkemaskin – Også kan jeg opplyse om at vi i år har handla en nyere tråkkemaskin. Vi handlet ikke den på messa, men synes det er fint å orientere om hvordan vi handler brukt. Vi handla via det nettverket vi har i bransjen, med Facebook-grupper osv. Den gamle hovedmaskinen vår er fra 1987, og det begynner jo å bli rimelig gammelt. Den får nå avløsning av en 2007-modell PistenBully 300 Kandahar W, så nå får vi en helt ny hverdag til sesongen! Det har vært en rivende utvikling på maskinene i den perioden, og ikke minst oppgradering til maskin med vinsj skal bli fantastisk i et anlegg med en del bratte partier. Kjøpte skisenteret i 2023 Når Alpin & Fjell først har Livar Gauksås «på tråden», så lurer vi på litt mer. Livar kan fortelle at han er ny eier av Bjørnestad skisenter, men har jobbet der i mange år. – Jeg begynte som dugnadsarbeider som fjortenåring sesongen 96/97. Først tok jeg t-kroker, men det ble fort både skiutleie, kiosk og diverse andre ting. Jeg var også tidlig med som assistent på snølegging. Ellers har jeg kjørt tråkkemaskin fra jeg ble gammel nok, var deltidsansatt som driftsleder fra 2010 og frem til anlegget ble liggende brakk i 2018. I januar 2023 fikk jeg tilbud om å overta anlegget. Etter litt skruing på heisen hadde vi driftstillatelse på plass og kunne åpne i februar. Handelen ble formelt ordnet i mars 2023. Jeg og en hyttenabo kjøpte det sammen. Vi eier halvparten hver. Utover sommeren og høsten ble det lagt ned mye arbeid i vedlikehold, reparasjon og oppgradering av bygningsmassen og teknisk utstyr. Vi sprengte også ut og planerte det vanskeligste partiet i heistraseen. Utpå høsten handla vi et brukt skibånd fra Strandafjellet og fikk etablert et eget barneområde. Dessverre gikk det lang tid på å skaffe diverse reservedeler til dette, men vi fikk det i gang mot slutten av sesongen, og tilbudet ble umiddelbart svært populært blant gjestene våre. Fra venstre Fredrik Lien og Livar Gauksås Bjørnestad skisenters nye brukt-investering, en 2007-modell PistenBully 300 Kandahar W. – Vi gleder oss til sesongen som kommer, sier Livar Gauksås. Da har vi barneområde fra dag én og moderne vinsjmaskin som gir en sikrere arbeidshverdag og et bedre løypenett til kundene våre.
11 SWEPORTAL - alla data på en plats • Smidigt webbgränssnitt • Både 2D och 3D visualisering • Mät själv i fält och importera data • Nedladdning av högupplöst data • Rita, uppdatera och skriv ut • Lätt att dela data - internt och externt KARTERING AV LIFTOMRÅDE OCH LEDER HÖJDDATA FÖR PROJEKTERING AV FASTIGHET KARTERING AV NYBYGGNATION MASKINSTYRNING FÖR PISTMASKIN PLANERINGSUNDERLAG FÖR MTB-SPÅR KARTERING AV LEDNING OCH FIBER Kart- och mätspecialisten för alpina områden Ring så berättar jag mer! Henrik Smedberg +46 70 225 55 22 henrik.smedberg@swescan.se
12 Fire utstillere i fin forening – og alle var godt fornøyde med messa byggeavdeling, Høyt & Lavt Parksystem, som håndterer alt av nybygg og vedlikehold. Prosjektleder Stein Ivar Hovland forteller at de håndterer alt fra planlegging, bygging og opplæring, til drift og markedsføring. – Siden oppstarten har vi utviklet rundt 40 klatreparker, noen hundre zipliner, flere klatretårn og klatrevegger, hengebroer, Nett & Sprett parker og noen 10-talls lekeplasser. Vi har prøvd oss på noen få messer de siste årene, men alpinmessa er eneste vi har kommet tilbake til. Vi ønsker å vise frem våre produkter for skidestinasjoner, siden vi har gode erfaringer med skidestinasjonene som har anskaffet klatrepark. Hva ville folk som var bortom dere snakke om? – De fleste kjenner til at vi leverer klatreparker og var interessert i dette, men da de oppdaget våre alternative produkter på messa, som Høyt & Lavt lekeplass, Nett & Sprett, massivtretårn og Høyt Under Taket klatresenter, var det god interesse for dette også. 3) Varri AS Marius Olsen, daglig leder og eier Varri AS er lagerførende distributør for 11 varemerker for sportsbransjen og arbeidsmarkedet (arbeid i tau, fallsikring og redning). Varri har levert fallsikring- og redningsprodukter til skiheismarkedet siden 1995, først varemerket Petzl, nå italienske CAMP. Produktporteføljen består av mange produkter som er spesielt godt egnet for skiheismarkedet, både skipatrulje/redning, ansatte i skiheisen og forhandler/utsalgssted i skianlegget. Bedriften er lokalisert på Carl Berner i Oslo med kontor, showrom og lager. – Det er første gangen på denne messen, men ikke siste, sier daglige leder og eier Marius Olsen smilende. Vi var på messa, fordi vi ønsket å komme i kontakt med bransjen og aktørene da vi har flere og flere produkter som egner seg godt for skibransjen, fra sikringsutstyr til brodder, ryggsekker, støvler, hansker og toppturutstyr. Vi kom i kontakt med mange ulike aktører og var veldig fornøyd med messa. Hva ville folk som var bortom Varri vite/snakke om? – De fleste ville snakke om sikringsutstyr, men mange var nysgjerrige på broddene, skisekkene og hanskene. Av nyheter vil jeg trekke fram skomerket Kamik fra Kanada. Det er nytt for oss. Kamik er fra 1889 og er verdens største produsent av vinterstøvler og 1) Scandinavian Shaper David Ny, CEO David Ny og Scandinavian Shaper har vært på bransjemessen åtte ganger tidligere, helt siden messen var på Storefjell. David er fornøyd med årets messe. Han hadde positive møter og synes det er så flott og moro at det er full rulle på anlegg innen både snowparks og sykkelparker. De som var bortom han på messen ville blant annet snakke om rail, bokser, shapingtools og sykkelhinder. Nyheter? Javisst! David forteller at Scandinavian Shaper kommer med nye shapetools og en del nye snowpark- elementer i år. Olympisk arenaleverandør Scandinavian Shaper har levert tjenester og produkter siden 1993. Eller som de sier selv: We have served the world with our services and products since 1993. Scandinavian Shapers er i dag til stede i 44 land og på over 300 skisteder og er i mange land kjent som ledende produsent av rails og bokser. Til og med leveranse til olympiske leker kan de vise til. Til fire OL har Scandinavian Shaper vært arenaleverandør av halfpipe- og SBX-design og verktøyene til å forme dem; i 2002 Salt Lake City, 2006 Torino, 2010 Vancouver, 2014 Sochi og 2018 PyeongChang. 2) Høyt & Lavt Parksystem Stein Ivar Hovland, prosjektleder Høyt & Lavt Gruppen har jobbet med klatreparker siden 2008. I dag har de ca. 20 klatreparker i franchise-nettverk i Norge og åtte i Sverige. De driver fem Høyt Under Taket klatresenter og har en egen bransjemessen Fra venstre David Ny fra Scandinavian Shaper, Stein Ivar Hovland fra Høyt & Lavt Parksystem, Marius Olsen fra Varri AS og Stian Auen fra Brødrene Dahl AS, avdeling BD Samferdsel.
13 bransjemessen Alpinservice AS og Nesfjellet Jo Roger Bentehaugen, HR Sjef Nesfjellet Alpin, sier dette om messedagene på Sundvolden. – Messa er for oss en mulighet til å eksponere alle våre ansatte for de ulike leverandørene som opererer i vår bransje. Ofte er det jo et fåtall av oss i teamet som kjenner leverandørene og har dialog med dem. Her på messa får alle kjennskap og kontakt, og vi bygger kompetanse i teamet vi har få muligheter til å gjøre andre plasser. Det å kunne treffe så mange leverandører på samme plass er veldig artig. Messa er rett og slett en nyttig og viktig arena for å bygge nettverk, både mot bransje-kolleger og innad i teamet. Her samles gjengen fra Nesfjellet rundt det faglige og det sosiale. I år har vi vært en gjeng på 10 personer, og alle finner mye verdi av å være med. Det å kunne treffe så mange leverandører på samme plass er veldig artig. – HR Sjef Nesfjellet Alpin, Jo Roger Bentehaugen Fra venstre: Jo Roger Bentehaugen fra Nesfjellet, Stian Amundsen fra Alpinservice AS, Frode Tangen fra Nesfjellet, Lukas Wahlberg fra Strihl Scandinavia AB, Terje Hanserud fra Nesfjellet, Erling Viken fra Nesfjellet og Helene Østenfor fra Nesfjellet. ’’ perfekt for bakkemannskap i skibransjen. Merket har vært representert i Norge siden 80-tallet og passer nordmenn og klimaet godt. 4) Brødrene Dahl AS, avdeling BD Samferdsel Divisjonsdirektør Stian Auen – Alpinmessen har vært et fast innslag for oss i en lang årrekke. Vi leverer både informasjonstavler og sikkerhetsskilt til anleggene. Vi er store i trafikkmarkedet, og deler av dette er direkte overførbart til alpinanleggene. I tillegg var det kollegaer på messa som har vann- og miljøteknikk som fagfelt, herunder eksperter på geosynteter til erosjonssikring, skituneller, snøduker med mer. Et vegviserskiltsystem var en nyhet vi hadde med i år. Det kan enkelt veilede både oppe i bakken, til andre tilbud, virksomheter, hyttefelt med mer. På bildet ser vi Andreas Persson, gründer og salgsansvarlig, demonstrere SkiDriller til interesserte ansatte hos SkiMore. Persson orienterer: – Tanken bak No More Boots (NMB) er at smarte, innovative produkter skal effektivisere skiutleie og skiverksteder. I 2018/19 lanserte vi SkiClicker®, som brukes av 600 kunder globalt. Formålet med SkiClicker® er å erstatte alpinstøvelen når alpine bindinger skal stilles inn i utleier og butikker. På messen lanserte vi en demo av SkiDriller. Tanken er at SkiDriller skal erstatte alle fysiske bor/ driller ved montering av alle typer ski. Interessen var over all forventning! Det var mange besøkende og andre leverandører som ønsket en demo – med positive tilbakemeldinger. Vi har fått inn bestillinger, og i løpet av fjerde kvartal er det klart for levering av en ferdig maskin til det europeiske markedet. NMB har tidligere solgt via distribusjon i Norge, men vinteren 24/25 kommer vi til å være aktive selv på det norske markedet. No More Boots
14 www.trm.at TRM PIPE SYSTEMS Best conditions for snow-making. GET TO KNOW US
15 Vi projekterar, dimensionerar och levererar kompletta snösystem, pumpstationer och skidliftar. Vi lagerför ett stort sortiment av rör och rördelar, ventiler, slangar, hydranter, kopplingar mm. Vi har en mycket omfattande egen tillverkning av rör och rördelar vilket borgar för god kvalitet och effektiv hantering. Vi saluför vår egna knapplift och våra egna snökanoner TOPGUN. www.toppteknik.se JL Toppteknik AB │ Rönna väg 19 │ 686 31 SUNNE │ SVERIGE Tfn: +46 (0)565 711 210 │ jens.eide@toppteknik.se TOPLIFT Vi har nu levererat 80st av vår egna skidlift. Senaste liftarna Branäs (har 7st) Hovfjället Hudiksvall Kungsberget 3st Arcalis Andorra Oskarshamn 2st Hornindal Les Deux Alpes i Frankrike 2st Baqueira Spanien Stryn Stöten Totalleverantör till skidanläggningar TG EVO Vtrack Spårkanon 3 - 6 - 10m TG EVO V3 reglerbar kanon i 3 steg 3 - 6 - 10m
16 Skeikampen – Vi har vært på messa mange ganger og synes det er fint å gå rundt å se, sa denne trioen fra Skeikampen. Fra venstre Knut Erik Folden, Stian Rokvamslien og Bjørn Hagen. SkiStar Trysil Trioen fra Trysil er erfarne messedeltakere. Tilsammen har de jobbet i bransjen, i Trysilfjellet, i nærmere 120 år! Wegard Matsson begynte i Trysilfjellet i 1984 og har vært på alle messer etter det. – Messa er et høydepunkt, det er en stor happening i bransjen. Her treffer vi likesinnede og møter leverandører. Det er en arena for erfaringsutveksling i bransjen, og det er viktig og interessant. Som å høre om nyheter. Nå hører vi som regel om Rekruttere nye medarbeidere? Skal du rekruttere nye medarbeidere? Send gjerne en mail med stillingsannonse til Camilla på camilla@alpinogfjell.no, så deler hun i gruppen Jobbformidling i alpinbransjen på Facebook. Fra venstre Wegard Matsson, Tore Opseth og Arnstein Akre. nyheter på forhånd, men på messa kan vi få mer inngående informasjon. Tryslingene hentet i år inn tilbud fra forskjellige leverandører på polstringer, nett og annen rekvisita som de trenger å ha på lager. – Det er utrolig mye bra samlet på et sted, avslutter trioen. Et ønske til neste messe, er at flere verktøyleverandører booker seg plass på Sundvolden.
17
18 O ce +46 (565) 103 03 · info@technoalpin.se I Erik Reinholdsson +46 (70) 312 12 42 · erik.reinholdsson@technoalpin.com (NOR & SWE) I Mattias Håkansson +46 (73) 089 57 26 · mattias.hakansson@technoalpin.com (SWE) I Mads Mørch +47 (92) 28 46 59 · mads.morch@technoalpin.com (NOR) Våra experter arbetar för att hitta framtidens teknik, oavsett om det gäller snökanoner, styrsystem eller pumpstationer - Välj framtidens teknik redan idag. THE FUTURE. TODAY. official product partner WWW.TECHNOALPIN.COM for further information on snowmaking systems, please visit +47 77 28 91 90 NY LEITNER 6-SETERS KOBLINGSBAR STOLHEIS SOLGT TIL SKISTAR NORGE AVD. HEMSEDAL 2023 SOLGTE LEITNER STOLHEISER OG GONDOLBANER FRA 1998–2024 Vi takker våre kunder for tilliten! 76 Majorveien 14, 2030 Nannestad, Norge Kontaktperson: Lars Stenmoe Mobil: +47 91118131 Mail: lars@taubane-teknikk.no www.taubane.no
19 Forleng oljeskiftintervaller – bytt olje når nødvendig Kontroller maskineriets helsetilstand – unngå havari i høysesongen Send 50 ml brukt olje til: Invicta AS Du vil motta innen 48 timer (etter mottak i vår lab) en rapport pr. e-post med analysesvar, kommentarer og anbefalinger. Tenk sikkerhet, vedlikehold, økonomi og miljø! Invicta AS Trondheimsveien 436b 0962 Oslo Tel. 22 90 13 80 Faks. 22 90 13 89 post@invicta.no www.invicta.no Alpint redningsutstyr Se vår nettbutikk emergency-care.no kymar.no Kontakt oss på 800 40 700 Moss • St avanger • Trondheim • Bergen Fordi den har roterende deler og går på strøm, fikser vi det Kymar er spesialister på drifting av skiheiser. Vi foretar service, tilstandskontroll, vedlikehold, omvikling og overhalinger, eller tar ansvaret for vedlikeholdsprogrammet for heisen din. Og vakttelefonen vår er selvsagt betjent 24/7. ... Og trenger du noe nytt, så ordner vi det også. Vi kan også skaffe deg ny motor, gir, børster, lager og andre reservedeler. KYMAR - Keeps your machinery running.
20 Nytt i år var at festmiddagen var lagt til første messedag. Det ble en fin kveld med gode retter og fine innslag. Nytt styre Årsmøtet for 2023 ble avholdt på Sundvolden 29. mai. Blant annet ble nytt styre valgt. Nytt i styresammensetningen er at Sigbjørn Aanes og Ida Dyreng går ut. Grete Bøhn Busterud går fra varamedlem til styremedlem, og Stine Holt fra Narvikfjellet og Heidi Stevning fra Visit Geilo kommer inn som nye varamedlemmer. Styret i Alpin & Fjell ser dermed slik ut: • Helge Bonden, styreleder. Til daglig: styreleder Destinasjon Trysil • Odd Stensrud, nestleder. Til daglig: daglig leder Hafjell Kvitfjell • Marius Arnesen, styremedlem. Til daglig: daglig leder Norefjell Resort • Andreas Smith-Erichsen, styremedlem. Til daglig: daglig leder SkiStar Hemsedal • Hans Kristiansen, styremedlem. Til daglig: daglig leder Kirkerudbakken • Grete Bøhn Busterud, styremedlem. Til daglig: styremedlem og aktiv i Hamar alpinsenter Lierberget, Vang skiløperforening • Stine Holt, varamedlem. Til daglig: daglig leder Narvikfjellet • Heidi Stevning, varamedlem. Til daglig: daglig leder Visit Geilo Bli kjent med nye varamedlemmer Stine Holt 34 år Heidi Stevning 34 år bransjemessen Det var fint dekket på ... Festmiddagen – med rekordmange deltakere Kveldens toastmaster, Marius Arnesen, holdt kontroll på innslagene. Jeg har arbeidet i Narvikfjellet i tolv år, primært med HR og økonomi, og tiltrådte daglig leder-rollen i november 2023. Anlegget har hatt en enorm utvikling de siste ti årene, gått fra å være dugnadsdrevet til å bli en helårlig reiselivsbedrift, noe som det har vært både gøy og lærerikt. Med tildelingen av VM til Norge, Nord-Norge og Narvik, gleder jeg meg til fortsettelsen og svært spennende år fremover. Jeg setter stor pris på å bli forespurt varamedlemskap i styret og ser på det som en mulighet til å tilegne meg mer kunnskap, en mulighet til å dele erfaringer og potensielt bidra til å kunne påvirke endringer og øke bevissthet i bransjen vår og for medlemmene. Jeg begynte i jobben i Visit Geilo i november 2022. Før jeg kom hit, var jeg HR-ansvarlig i to tech-selskaper og jobbet med eiendomsprosjekt/utvikling. Men jeg har jobbet i reiselivet i mange år, Som nyvalgt varamedlem i bransjeforeningen ser jeg frem til å lære mer om arbeidet til Alpin og Fjell. Det blir spennende å få være med, og å få bidra inn i fellesskapet for å utvikle bransjen og fjelldestinasjonene fremover. ... og folk hygget seg.
21 I 1983, den første alpinmessen ble arrangert På Vestlia Hotell på Geilo, det ble dandert Av deltagerne var det mange av den eldre garde Dette var menn laget av stål, de var stein harde. I messehallen den gang, ble listen lagt Flaskeforet fløt og de gamle menn sto frem i sin fulle prakt. Utstillerne var kun gamle kjenninger, noen av dem med også her i dag, Også de nå med moderne og avanserte produkter som krever kunnskap i de rette fag. Så har årene flydd og årsmøter og messer har kommet og gått. I samme periode har verden gått videre og behovet for ny kunnskap har kommet, det har vi nok alle forstått Gutta fra Geilomessen i ’83, er ikke lengre på vårt møte, nye mennesker har kommet inn, det er de som skal kjempe, det er de som skal ut og støte Etter 40 år i samme stilen, midt på blanke arbeidsdagen er det kanskje rett å bytte ut den kjemiske forbindelse vi tømmer i magen. Å være våken og skarp på dagen er en forutsetning for å vinne matchen, da kan kaffe og cola før kl fire være det som gjør at vi smeller inn smashen. Strømstøtte, investeringsstøtte og tippemidler vil vi alle ha, Slik kommer ikke av seg selv, da må vii jobbe med myndighetene og vise at vi er bra. En modernisering av bransjen er det som må gjøres om vi skal få dette til En litt streng Camilla må vi da tåle, om det kan det ikke være noen tvil Jeg tror dere skjønner styret sitt budskap nå, men på denne middagen er det selskap og fest, nå kan vi kjøre på. Vi kan feire at vi også i vinter har gitt alpinglede i stor stil, nå nærmer vi oss sommeren og da skal vi unne oss en riktig god hvil. Til slutt kan dere vite at vi inviterte en hedersgjest hit i kveld, kronprinsen var nær ved å takke ja, men ble forhindret allikevel. Men la det være beviset på hvor vi vil legge listen fremover, Alpinæringen skal være i tet, ingen ved siden, ingen over. Bransjedikt Skrevet og fremført av Andreas Smith-Erichsen Andreas er styremedlem i Alpin & Fjell. Han ble første gang valgt inn i styret i bransjeforeningen i 1990, og dette er tredje omgangen han er med i styret. bransjemessen – Det er fantastisk å se forandringen i næringen på disse årene, sier Andreas. Og for å oppsummere årene, har han skrevet noen vers på rim som han fremførte under festmiddagen på Sundvolden. Applausen var stor! Andreas Smith-Erichsen
22 For den beste fjellopplevelsen Skianlegg rundt om i verden velger heiser fra Doppelmayr Group. Vi er en pålitelig partner og nøyer oss ikke før vi har gitt deg og dine gjester den beste opplevelsen på fjellet. Våre innovasjoner bygger på mangeårig erfaring. De skall sterke din destinasjon og skape trygge anlegg for besøkere og driftspersonell. Derfor forbedrer vi stadig våre heisers teknologi og kvalitet. Det er sånn vi har blitt verdensledende innen komfortable og sikre alpine transporter. Vi gleder oss til å møte deg på alpine bransjemessen i Sundvolden i mai. doppelmayr.com
23
24 Av Eric Malling, PVC Products Mange kjenner PVC Products fra tidligere, og det er helt naturlig, i og med at vi har holdt på i dette faget i over 30 år. Mange alpinanlegg har fortsatt – Det var en interessant messe Spesialist Sølvi Bleken demonstrerer stolpepolstring med skjøteflak. fungerende polstringer fra tiden da firmaet het PVC Duksveis. Vår mann Steinar Langedahl har alle typer erfaring med produksjon av produkter i PVC og har samarbeidet med mange opp gjennom årene. For oss som er «første-reis» i messesammenhengen, var det veldig interessant å få tilbakemeldinger og forslag til forbedringer og nye løsninger. Selvsagt er det jo slik at de som håndterer produktene i det daglige har verdifull innsikt, enten det handler om tilleggshåndtak, tykkelser eller festeløsninger. På messen ble det diskutert å lage polstringer med piler som peker i kjøreretning, sponsorlogoer og andre beskjeder man kan utnytte flatene til. Vi kan kommunisere det kundene våre ønsker. Spesielt hyggelig var det med alle de gode, konstruktive tilbakemeldingene på vår videreutviklede versjon av stolpepolstring, med solid glidelås og variabel størrelse på midtstykket, slik at den kan flyttes hvis man får andre behov. Googler kunden deg? Vi kan bistå i din synlighet. Ta kontakt for en ufopliktende prat om hva vi kan gjøre for dere. Maksym Kononenko Digital markedsfører/ Google-spesialist Tlf 40 17 94 74 max@spirekommunikasjon.no Leikny Solheim Rådgiver og designer Tlf 90 75 34 94 leikny@spirekommunikasjon.no Spire kommunikasjon AS samarbeider med Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner. Vi lager bl.a. bladet du nå holder i hånda, men vi har kunnskap langt utover dette som vi ønsker å dele med dere. Googler kunden deg eller produktene dine? Er du synlig nok? Og hvordan foregår et google søk egentlig? Gratis søk (organisk søk) Når du bruker Google til å søke etter noe, viser søkemotoren deg en liste over nettsider som den har funnet og indeksert. Google bruker en kompleks algoritme for å vurdere hvilke sider som er mest relevante for søket ditt. Dette innebærer mange faktorer, inkludert kvaliteten på innholdet på nettsidene, antall og kvalitet på eksterne lenker som peker til nettsidene, samt hvordan brukere interagerer med nettsidene. For eksempel, hvis du søker etter ”beste restauranter i Oslo”, vil Google vise deg nettsider som inneholder informasjon om restauranter i Oslo, rangert etter hvor godt Google mener de passer til søket ditt. Disse resultatene er gratis for nettsideeiere, som ikke betaler noe for å være med i denne listen. Det er en naturlig del av Googles søkealgoritme, og det er derfor disse resultatene kalles ”organiske”. Betalt søk (annonser) I tillegg til de organiske søkeresultatene, kan du også se annonser på Google. Disse annonsene vises enten øverst på søkeresultatsiden, under de organiske resultatene, eller nederst. Annonser vises fordi annonsørene har betalt Google for å få sine annonser vist for bestemte søkeord. Google bruker et auksjonssystem der annonsørene byr på søkeord relatert til sine produkter eller tjenester. For eksempel, hvis en restaurant ønsker å bli sett av folk som søker etter ”restaurant i Oslo”, kan de betale Google for å få en annonse vist når folk søker etter dette. Annonser kan være i form av tekst, bilde eller video, og de merkes ofte som ”sponset” for å skille dem fra de organiske resultatene. I korte trekk, gratis søk gir deg naturlige søkeresultater basert på nettsidenes relevans og kvalitet, mens betalt søk gir deg annonser som er betalt for av annonsørene og vises basert på auksjoner og bud på bestemte søkeord. Annonse
25 Sunnmørsalpane sponsorfinansierer polstringer Sunnmørsalpane Skiarena Fjellsætra hadde gode samtaler med PVC Products på messa og ser på en mulighet de gjerne vil dele med Alpin & Fjells lesere. Sunnmørsalpane Skiarena Fjellsætra er et dugnadsdrevet anlegg på Sunnmøre. Å være et lite, ideelt anlegg betyr at de ofte kjemper hardt for å ha økonomi til å drifte forsvarlig. Blant annet er kostnaden med utskifting/fornying av stolpepolstringer enorm. – Vi ser på en mulig løsning å finansiere innkjøp av nye stolpepolstringer, forteller styreleder Leif-Magne Tandstad. Tanken er å selge påtrykt utskiftbar reklameplass på hver polstring. Dette er idéen – Idéen er at bedriftene betaler en fast pris per polstring med en garantert reklameperiode på fem år. Prisen er 5000 eks mva. Dette er inkl. merking/ reklame. Etter fem år kjører vi samme prosess og selger inn for fem nye år. Da ser vi hvilke polstringer som må skiftes ut og hvilke vi kan bruke videre. Ifølge leverandør har polstringen en levetid på ca. 10 år. Tanken er at polstringene henger ute hele året, derfor blir det litt større slitasje med tanke på vær og vind. I år skifter vi ut stolpepolstringer i to av nedfartene, dvs ca. 40 lysstolper. Polstringene får en stedskode Planen har også et sikkerhetsaspekt. Leif-Magne Tandstad forteller videre. – Vi ønsker også å merke hver lysstolpe og polstring med en stedskode som er lett synlig for både ansatt og gjest. For eksempel har nedfarten "Midtlia" kodene M-1 til M-26. Lysstolpene får en kode, og polstringene får en kode pluss reklameplass. Tanken med dette er at hvis det skjer en skade i nedfarten, så kan stedskoden på polstringen brukes til å rapportere skadestedet, og skipatruljen er raskere på plass. Vi opplever ofte at gjester sier at skaden er opp i fjellsiden «Der», og så peker de oppover, men klarer ikke direkte å si nøyaktig hvor. Stedskoden både på lysstolpe og polstring gjør også utskiftingen lettere. Lavterskelpris Styrelederen forteller at de har valgt å legge seg på et beløp som gjør at både små og store bedrifter kan bidra. Enkelte lokale bedrifter har ikke ryggrad til å sponse større beløp, men å bidra med kanskje 1–5 polstringer kan være en overkommelig sponsorkostnad for små og mellomstore lokalbedrifter. Tilbake får bedriften reklameplass i fem år. Sunnmørsalpane Skiarena Fjellsætra er et regionalt skianlegg på Sunnmøre. Både støttespillere og gjester er fra hele regionen. 30–40% av dugnadspersonalet kommer utenfra kommunen (Ålesund og omland). Sunnmørsalpane Skiarena Fjellsætra har totalt ca. 90 lysstolper i nedfartene.
26 glimt fra anleggene På Beitostølen har det vært god trafikk i sommer, og daglig leder i Beitostølen Skiheiser, Bjørnar Hovi, forteller at de har en økning på 30% i sommerparken i juli, sammenliknet med 2023. – Det var bedre vær i juli i år sammenliknet med i fjor. I fjor var det mye nedbør. Med mindre regn blir parken brukt på en helt annen måte. Den nye stolheisen, Bitihornexpressen, gjør også sitt til at flere besøker oss. Stolheisen hadde sin andre sommer i år. Med heisen er man raskere på fjellet, enten til fots eller med sykkel. Ny rød sti Sykkelproduktet i Beitostølen Trail Arena er både bygde og naturlig stier. Mange syklister kjøper dagskort og bruker heisen for å komme raskere til alle stier. Første uken i august åpnet en ny rød heisbasert nedfart i Beitostølen Trail Arena. – Stien er blitt svært godt mottatt i markedet, forteller Bjørnar Hovi. Rullestol i utleie En annen interessant nyhet på Beitostølen i år, er at de har el-rullestoler i utleie. Tanken bak anskaffelsen av elektriske rullestoler er å tilgjengeliggjøre Beitostølen for alle. Også de med nedsatt funksjonsevne, enten permanent eller i en periode. – I fjor fikk jeg selv erfare dette, forteller Bjørnar Hovi. Jeg var så uheldig å brekke foten. For å komme meg litt rundt, fikk jeg låne en elektrisk rullestol. Jeg testa ut fasiliteter i sommerparken med den, og det var helt genialt! Det er plasskrevende å ha med egen rullestol på tur. Så vi har nå tre elektriske rullestoler til utleie. Nå kan alle komme seg ut, og hele familien kan gjøre aktiviteter uten å ha dårlig samvittighet for den eller de som ikke kommer seg ut. Nå kan alle! – Det har vært bra respons på rullestolene. Vi har ikke hørt om eller sett andre fjelldestinasjoner som har rullestoler i utleie, men det kan vi varmt anbefale, sier Hovi. Tekst Runa Eggen Ny nedfart, økning og rullestoler i utleie
27 glimt fra anleggene Denne sommeren har Hafjell hatt stort utbytte av målrettede investeringer og et sterkt samarbeid med lokale partnere. Et av de viktigste tiltakene har vært utviklingen av området rundt Gondoltoppen og Favn. Før sesongen satte Hafjell fokuset på å skape tryggere opplevelser og flere aktiviteter for barnefamilier. – Vi har skapt et attraktivt sommerprodukt som virkelig har slått an, sier Jo Mork, daglig leder i Hafjell AS. Vi ser at våre investeringer i grøntarealer og elementer for barnesyklister har truffet blink. Spesielt i fellesferien var det et yrende liv på Gondoltoppen. Maskot Isa har også vært en viktig bidragsyter. Tett samarbeid med Hunderfossen Samarbeidet med Hunderfossen er også en hjørnestein i Hafjells sommersuksess. Mork beskriver samarbeidet som strategisk veldig viktig for Hafjell. – Hunderfossen har gjennom kontinuerlig utvikling skapt fantastiske opplevelser for barnefamilier i 40 år. Denne typen samarbeid er helt avgjørende for å sikre en helhetlig opplevelse for våre besøkende. Samarbeidet på tvers av reiselivsvirksomhetene i Øyer gjør at kombinasjonen av alle produkter blir råsterkt. Investeringer og samarbeid skaper fremtidstro i Hafjell – Vi ser et høyt belegg i våre senger, både i Hafjell og i Kvitfjell, gjennom sommeren, sier Espen S. Rønning, markedssjef i Alpinco. De beste enhetene på Favn i Hafjell og Yttersvingen i Kvitfjell har i fellesferien vært veldig godt booket. Her er det barnefamilier som skal sykle, gå i fjellet eller besøke Hunderfossen og Lilleputthammer som dominerer. Arrangementer skaper liv og røre Arrangementene har vært en viktig suksessfaktor denne sommeren. «Neveresting» i juni markerte starten på sommersesongen og ble selve rosinen i pølsa. Dette intense motbakkeløpet, hvor deltakerne utfordret seg selv til å gå opp Hafjell og ta gondolen ned til de hadde nådd høyden av Mount Everest, tiltrakk et bredt spekter av deltakere fra hele landet. Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive. – «Neveresting» er et arrangement som har oppnådd bra synlighet og skapt god oppmerksomhet for Hafjell. Det var fantastisk å se engasjementet blant deltakerne, og den positive responsen gir oss ekstra energi til å fortsette å satse på arrangementer fremover, sier Espen S. Rønning. I sum har vi hatt en sommer som viser at satsningene våre fungerer, og at samarbeidet på tvers av destinasjoner er en nøkkel til suksess. Vi har spennende oppgaver foran oss, og fremtiden ser lys ut for Hafjell som en helårsdestinasjon, avslutter Mork. Maskot Isa. Foto Martin Vinje
28 glimt fra anleggene Med åpning av klatrepark 15. juli 2023, kunne Gålå Alpin og Aktiv vise til helårsdrift. Klatreparken er en del av Høyt og Lavt, den har 7 løyper og ligger i skogområdet tilknyttet de øvrige avdelingene: alpinbakker, utleie, Fjellkafé, billettkontor og butikk. Daglig leder, Camilla Tagestad Iversen, forteller videre at de er Solsikkebedrift og at de tilrettelegger godt for både de med et usynlig og synlig handikap, samt at alle gangveier i klatreparken er tilpasset rulllator/barnevogn/rullestol etc. – Å være Solsikkebedrift betyr at de som har en usynlig funksjonsnedsettelse får et fint solsikkeKlatring for alle på Gålå bånd av oss. Da vet vi som jobber her at de trenger litt ekstra assistanse. Dette synes vi er veldig fint! Gjestene sier eventyrskog Området i og rundt klatreparken på Gålå har begynt å få tittelen eventyrskog av gjester. Iversen forteller at de jobber konsekvent med å tilføre elementer som gir eventyrfølelsen. – Noen av trærne har fått ansikt, det ligger noen håndmalte steiner med rare fjes her og der og mer dukker opp etter hvert. I og rundt klatreparken er det også plassert ut fine skilt med info om naturen og dyrene. Lek og læring hånd i hånd er populært, smiler daglig leder. Gålå Alpin og Aktiv har også elgsafari og en populær 18 hulls frisbeegolfbane. Andre året med helårsdrift Camilla Tagestad Iversen forteller at sommeren har vært fin. Selv om det ikke har vært det aller beste været, så har folk klatret høyt i alle tretoppene og kost seg. – Vi er på andre år med helårsdrift og ser en liten økning fra i fjor. Vi er fornøyde, men håper samtidig at vi blir brukt av både tilreisende og lokalbefolkning i tida som kommer, både sommer og vinter, slik at vi kan opprettholde og forhåpentligvis utvikle tilbudet ytterligere. Det er mye spennende å merke seg på Gålå. Høstmarked, Barnehager ut i bakken og nissekone Alma er noen stikkord. Dette kan vi komme tilbake til i vinter. Stå på videre, Gålå! Tekst Runa Eggen Foto Gålå Alpin og Aktiv
RkJQdWJsaXNoZXIy NDk2MDc=